اهم اخبار

مرگ در یک قدمی مراتع ایران!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: وقتی آینده‌نگر نباشیم و تغییرات پوشش گیاهی را پیش‌بینی نکنیم با مرگ مراتع روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه البرز، پرویز گرشاسبی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی مشترک «مدیریت چرا» و «کنترل دام» سال ۹۵ که امروز دوشنبه(سوم اسفند)، با حضور مسئولان ذیربط استان‌های تهران، مازندران، مرکزی، همدان، قم و قزوین در محل اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت حساس مراتع کشور گفت: مراتع با چالش جدی روبرو هستند و به دلیل تغییر اقلیم و کاهش پوشش گیاهی مرگ را در یک قدمی خود می‌بینند.

وی افزود: امیدوارم با بررسی و برنامه‌ریزی اصولی و عزمی جهادی مسئولین برای نجات مراتع اقدام کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: بهره برداری بیش از حد و قانون‌مند نبودن برخی فعالیت دامداران سبب بروز ناهنجاری در مراتع شده است که باید تلاش کنیم این معضل را برای سال‌های پیش رو حل و فصل نماییم. برخی آمارها حکایت دارد آمار ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور به چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار رسیده است البته اگر این آمارها را اشتباه هم بدانیم و اعتقادی به آن نداشته باشیم باید عزمی جدی برای نجات مراتع داشت و باید بپذیریم پوشش‌های گیاهی کاهش یافته و برخی مراتع به کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور تبدیل شده‌اند.

وی یادآور شد: واقعیت این است که از مراتع به خوبی استفاده نمی‌کنیم و در حفاظت از آن نیز عزم جدی نداریم.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: دام مازاد، دام‌هایی که زودتر از فصل چرا به مراتع وارد و دیر نیز خارج می‌شوند و تغییر اقلیم از دلایل تخریب مراتع به شمار می‌رود و جالب این جا است که برخورد هم نمی‌توانیم بکنیم؛ چرا که آثار تخلف به دلیل نبود حصار و درخت از بین می‌رود.

وی افزود: نه دیواری کشیده‌ایم و نه درختی کاشته‌ایم و دام می‌آید چرا می‌کند و می‌رود و دوباره سال بعد از چرخه تکرار می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به تاثیر پیش آگاهی در جلوگیری از مرگ مراتع، افزود: متاسفانه در موضوع پیش‌آگاهی باید جدی‌تر از قبل باشیم. برخی تخلفات صورت گرفته به دلیل نا آگاهی دامداران ایجاد می‌شود و پیش آگاهی قبل از فصل چرا می‌تواند تا حدود زیادی از تخریب مراتع جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: همین ناآگاهی سبب می‌شود مراتع کشور برای ۲۰۰ هزار تومان پول بیشتر اجاره داده شود و دامدار با هر تعداد راس دام در مراتع حاضر شود. البته اعتقاد دارم نا آگاهی از قوانین سبب این رفتارها می‌شود و ما مسئولین نیز باید به جای صدور پروانه چرا به فکر احیای مراتع باشیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *