اهم اخبار

مصرف بیش از حد پسته چه عوارضی دارد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اگرچه پسته از مواد بسیار مغذی است؛ اما مصرف بیش از حد آن عوارضی را با خود به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه خبری «Boldsky»، مصرف آجیل در مقادیر محدود به طور طبیعی برای بدن ما مفید محسوب می‌شود و از آجیل‌های محبوبی است که فواید فراوانی را برای سلامتی دارد. پسته غنی از چندین مواد مغذی ضروری است و می‌تواند به کاهش وزن، سلامت قلب و معده شما کمک کند.

با درک فواید پسته، ممکن است فکر کنید که خوردن پسته زیاد می‌تواند به شما کمک کند تا همه فواید را در اسرع وقت به دست آورید؛ اما باید بدانید پسته چیزی نیست که بتوان آن را به مقدار زیاد مصرف کرد؛ چرا که عوارض جانبی خاص خود را نیز دارد. در این گزارش قصد داریم برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد پسته را ذکر کنیم:

۱- افزایش وزن

عادت روزانه شما در مصرف پسته ممکن است سبب افزایش وزن شما شود. بسیاری از افراد ممکن است از شنیدن این مسأله که خوردن یک فنجان پسته تا ۷۰۰ کالری انرژی دارد، شگفت زده شوند؛ بنابراین اگر شما فردی هستید که تلاش دارید تا وزن خود را کاهش دهید، باید  مراقب مصرف پسته خود باشید.

۲- فیبر اضافی

در حالی که مصرف فیبر برای اطمینان از این مسأله که حرکت روان روده ضروری است، اما حقیقت این است که فیبر زیاد برای ما خوب نیست؛ چرا که این مسأله می‌تواند به سندرم روده تحریک پذیر، گرفتگی معده، سوء جذب و شماری دیگر از عوارض منجر شود؛ بنابراین باید از مصرف زیاد پسته به یکباره خودداری کنید.

۳- خطر عفونت سالمونلا

مطالعات نشان داده است پسته ممکن است حاوی «سالمونلا» باشد. عفونت سالمونلا نوعی بیماری شایع است که مجاری دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باکتری سالمونلا دارای تأثیری مضر بر نوزادان و افراد مسن است؛ چرا که آن‌ها دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف تری هستند و در بسیاری از موارد، ممکن است به بالا رفتن دمای بدن، اسهال و مشکلات گوارشی منجر شود.

۴- خطر مصرف آکریل آمید

بو دادن پسته یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با باکتری سالمونلا است؛ هر چند این کار باعث می‌شود افزایش تولید «آکریل آمیدها» می‌شود. تحقیقات نشان داده است آکریل آمید‌ها به عنوان بالا برنده رشد سلول‌های سرطانی در بندن انسان شناخته می‌شوند.

۵- مشکلات گوارشی

پسته دارای کالری بالایی است و زمانی که شما مقدار فراوانی پسته را به یکباره مصرف می‌کنید، این کار ممکن است سبب نفخ شما شده و باعث مشکلات گوارشی شود. احساس سنگینی ممکن است سبب احساس بی حالی شما شود و حتی ممکن است با دیگر عادات رژیم غذایی شما تداخل داشته باشد.

۶- فشار خون بالا

بسیاری از پسته‌هایی که ما مصرف می‌کنیم، بو داده هستند. این بدان معناست که آن‌ها دارای مقدار نمک فراوان هستند. مطالعات نشان داده است در بیشتر پسته‌های بو داده شده میزان سدیم در حدود ۱۲۱ میلی گرم در هر اونس (معادل ۲۸.۳ گرم) پسته است. مصرف بیش از حد سدیم خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد. این مسأله همچنین به فشار خون بالا منجر شده و می‌تواند در طولانی مدت مضر باشد.

۷- مشکلات کلیوی

مهم است بدانید که مصرف پسته به مشکلات کلیوی منجر نمی‌شود؛ اما اگر شما از مشکلات کلیوی رنج می‌برید، مصرف پسته ممکن است بیشتر از مفید بودن، برای شما مضر باشد. این بدان دلیل است که پسته منبعی غنی از پتاسیم به حساب می‌آید. افرادی که از اختلال کلیه رنج می‌برند، کلیه در حذف پتاسیم اضافی کارآمد نیست و این مسأله به نوبه خود به پتاسیم اضافی در بدن منجر می‌شود که سبب مشکلات اضافی در بدن می‌گردد.

۸- خطر سنگ کلیه

حتی برای افراد سالم نیز مصرف پسته در مقدار بالا ممکن است تعادل پتاسیم را بر هم زند. وجود اگزالات و «متیونین» در پسته باعث تشکیل اگزالات کلسیم می‌شود.

۹- مشکلات گوارشی

فروکتان جزء ضروری پسته است که معمولاً مضر نیست؛ اما بسیاری از افراد به فروکتان حساسیت دارند. شدت حساسیت ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد. حتی گاهی منجر به بستری شدن می‌شود. این مساله می‌توانند عوارض شدیدی ایجاد کنند که به نوبه خود می‌تواند سبب مشکلات گوارشی شود. این موارد ممکن است از یبوست و نفخ تا درد شکم و اسهال متغیر باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که پسته را فقط در مقادیر کم شروع کنید تا متوجه شوید به آن حساسیت دارید یا خیر.

۱۰- سطح بالای منگنز

میزان بالای منگنز جزو ضروری برای عملکرد مناسب بدن انسان است. با این حال، منگنز اضافی در بدن می‌تواند به خودی خود باعث نگرانی شود. این امر به ویژه در مورد زنان باردار و مادران شیرده صادق است. پسته مملو از منگنز است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث سردرد، توهم، گرفتگی عضلات پا و تعدادی از بیماری‌های عصبی شود.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *