اهم اخبار

معرفی نیازهای فناورانه کشاورزی از تولید ماشین‌آلات تا ارائه روش‌های مبارزه بیولوژیکی با آفات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، دانش بنیان کردن از تولید تا مصرف در بخش کشاورزی را از سیاست‌های جهاد کشاورزی دانست و گفت: نیازمندی‌های این بخش در ۷ حوزه تعریف شده است.

به گزارش ایسنا، جانعلی بهزادنسب امروز در رویداد مجازی “معرفی نیازهای فناورانه کشاورزی و صنایع وابسته” با اشاره به نقش توسعه کشاورزی در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی، افزود: این امر به گونه‌ای است که در شرایطی که رشد سایر بخش‌ها منفی بوده، بخش کشاورزی همچنان دارای رشد مثبت است، ضمن آنکه توسعه این بخش زمینه توسعه امنیت غذایی را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار و فعال در حوزه کشاورزی هستند که زندگی آنها وابسته به فعالیت‌های بخش کشاورزی است، یادآور شد: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌هایی را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به تکمیل زنجیره تولید و ارزش اشاره کرد که در این بخش شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به عنوان حلقه‌های مفقوده این زنجیره فعالیت کنند.

بهزادنسب، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه را موجب توسعه نوآوری و خلاقیت در راستای ایجاد ارزش افزوده دانست و یادآور شد: حمایت از کشاورزی قراردادی یکی دیگر از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند  یکی از بخش‌های این سیاست باشد، رسوخ هر چه بیشتر دانش فناورانه به این بخش و دانش بنیان کردن تولید و مصرف در بخش کشاورزی شامل این بخش می‌شود.

رییس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، رسوخ دانش تخصصی و فناوری و دانش بنیان کردن تولید و مصرف را از دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و یادآور شد: تاب آوری کشاورزی موضوع با اهمیتی است که بدون گسترش دانش امکان پذیر نخواهد بود؛ چرا که با توسعه فناوری‌های مرتبط با کشاورزی علاوه بر جایگزینی محصولات داخلی با خارجی، می‌تواند موجبات خلاقیت و نوآوری و تولید محصولات جدید متناسب با بازارهای داخلی و خارجی را فراهم کند.

وی با اشاره به نیازهای فناورانه بخش کشاورزی، گفت: “ماشین آلات”، “تجهیزات و ادوات”، “قطعات”، “انواع بذر و سم”، “روش‌های مبارزه بیولوژیکی با آفات”، “احیای دانش سنتی برای مقابله با شرایط ناپایدار” و “بالا بردن راندمان در بخش کشاورزی” از جمله نیازهای فناورانه بخش کشاورزی است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در رفع این نیازمندی‌ها نقش موثری را ایفا کنند.

بهزادنسب راه اندازی صندوق توسعه صندوق سرمایه گذاری بخش کشاورزی را در راستای قوانین تشکیل وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: این صندوق محل تلاقی منابع دولت و بخش غیر دولتی است که بر اساس مقررات موجود سرمایه صندوق ۵۱ درصد از ناحیه غیر دولتی و ۴۹ درصد از ناحیه دولت به عنوان مشارکت در صندوق‌ها تامین می‌شود.

وی یادآور شد: این صندوق‌ها در حال حاضر در ۵ گروه فعال هستند که شامل “صندوق‌های ملی-محصولی” که ۱۰ صندوق فعال است، ۳۲ صندوق “استانی توسعه سرمایه”، ۱۹صندوق در زمینه “حمایت از فعالیت‌های زنان” و ۱۰ صندوق “منابع طبیعی” و ۸۳ صندوق در شهرستان‌ها می‌شود.

بهزاد نسب یادآور شد: تجهیز و تخصیص بهینه منابع هدف اصلی شکل گیری این صندوق‌ها است از این رو صندوق‌ها ظرفیت بالای اجتماعی هستند که بیش از ۸ هزار تشکل، اتحادیه، تعاونی و شرکت‌های تعاونی عضو آن هستندو ۲.۵ میلیون نفر بهره بردار را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه این صندوق‌ها بسترهایی را برای دانش بنیان کردن کشاورزی فراهم می‌کنند، یادآور شد: این صندوق‌ها علاوه بر اینکه بخشی از شرکت‌ها یا خود شرکت‌ها را به عنوان سهامداران به عضویت خود دارند، می‌توانند صندوق‌های سرمایه گذاری را به سمت تخصیص بخشی از سرمایه خود به شرکت‌های دانش بنیان سوق دهند.

وی یادآور شد: صندوق‌هایی که از نهاده‌های کشاورزی استفاده می‌کنند، می‌توانند از توانایی شرکت‌های دانش بنیان بهره مند شوند، همچنین ما می‌توانیم  مجموع صندوق‌های خود را برای توسعه فناوری در بخش کشاورزی به عنوان عامل و پشتوانه صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کنیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *