اهم اخبار

نائب رئیس اتحادیه مرغداران:هیچ هورمونی در مرغداری های کشور استفاده نمی شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]نائب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت:از هیچ گونه هورمون و دیگر عوامل رشد شیمیایی در پرورش طیور و مرغداری های کشور استفاده نمی شود.[/heading]

ساسان سروری دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: استفاده از هورمون در صنعت طیور کشور شایعه ای بی اساس است، چراکه تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ گوشتی برای واداشتن آن به رشد سریع و ناگهانی نه تنها مفید نیست، بلکه زیان آور است و توجیه اقتصادی نیز ندارد.

وی گفت: غیرقانونی بودن، هزینه زیاد، بی تاثیربودن هورمون و همچنین اثرات منفی آن بر عملکرد طیور، شناخت دقیق تر نیازهای غذایی طیور و اصلاح ژنتیکی از دلایل عدم استفاده از هورمون در مرغداری های کشور است .
سروری بیان کرد: پیشینه استفاده از هورمون در دامپزشکی مربوط به کشورهای اروپایی و آمریکایی در گذشته است که برای پرورش نشخوارکنندگانی مانند گاو و گوساله کاربرد داشته است.
به گفته وی برخی بر این تصورند که اگر جوجه ها در عرض مدت کوتاهی خوب رشد می کنند و تبدیل به مرغ می شوند، پس حتما از هورمون استفاده می شود و حال آنکه دلیل این موضوع اصلاح ژنتیکی و تغذیه مناسب در فرآیند پرورش طیور است.
قائم مقام رئیس اتحادیه مرغ گوشتی خراسان رضوی بیان کرد: به دنبال پیشرفت های علمی در زمینه اصلاح ژنتیکی در طول چند دهه گذشته، طول دوره پرورش جوجه های گوشتی برای دستیابی به وزن دو کیلوگرمی، از ۷۰ روز به ۳۵ روز کاهش یافته است.
سروری افزود: اگر یک میلی گرم هورمورن رشد به هر جوجه تزریق شود، هزینه آن از ارزش یک مرغ به تنهایی بالاتر خواهد بود، لذا هورمون رشد در پرورش طیور توجیه اقتصادی ندارد.
وی در ادامه گفت: از سوی دیگر برخی از مردم فرق آنتی بیوتیک با هورمون را نمی دانند و عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک در برخی فروشگاه ها، این تصور غلط را ایجاد کرده که سایر مرغ های تولیدی دارای هورمون هستند.
وی بیان کرد: مرغ بدون آنتی بیوتیک مرغی است که از هیچ نوع دارو و آنتی بیوتیکی در پرورش آن استفاده نمی شود.
سالانه حدود دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود و استان های اصفهان، مازندران و خراسان رضوی دارای بیشترین ظرفیت تولید مرغ گوشتی کشور هستند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *