اهم اخبار

نروژ خواستار صادرات ماهی سالمون به ایران شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
وزیر شیلات نروژ با اشاره به این که ایران بازار جذابی برای صادرات ماهی سالمون نروژ به حساب می‌آید گفت: ما می‌توانیم به ایران سالمون بفروشیم و ایرانی‌ها شایسته خوردن بهترین سالمون دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی امروز در نشست دو جانبه ایران و نروژ در محل وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: روابط سیاسی دو کشور خوب و با سابقه تاریخی مناسب است و امیدواریم که در دیدار روحانی با نخست‌وزیر نروژ تاکید شد در بخش اقتصادی نیز همکاری‌های ما گسترده‌تر شود.

وی افزود: ۱۵ سال قبل در UN در خصوص برداشت بی‌رویه ذخایر آبزیان صحبت و اعلام شد که باید بیشتر به سمت پرورش آبزیان برویم اکنون خوشحالیم که میزان برداشت از ۸۵ درصد به ۵۰ درصد تقلیل یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آبزی پروری با سرعت مناسبی در جهان گسترش یافته است و کشورها با همکاری یکدیگر به هدف مشترک خود رسیده‌اند.

حجتی در خصوص زمینه‌های توسعه همکاری دو کشور تصریح کرد: از ۳ سال قبل همکاری ما در بخش‌های دولتی و خصوص در بخش شیلات آغاز شده است و در زمینه‌هایی مانند تحقیقات، مشاوره و تولید کنندگان نروژی با همتایان ایرانی خود همکاری داشته‌اند.

وی با بیان این که در حال حاضر نیز ظرفیت زیادی برای توسعه همکاری در بخش شیلات داریم گفت: سواحل مناسب جنوب و شمال ایران حداقل امکان یک میلیون تن تولید ماهی در قفس دارد اما ما می‌توانیم با استفاده از دانش روز دنیا این ظرفیت را افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما تکلیف بزرگی برای کشت ماهی در قفس نوشته‌ایم، اما برای این مشق سنگین تجربه زیادی نداریم.

حجتی گفت: امیدواریم که در سال آینده به تولید ۵۰ هزار تن ماهی در قفس برسیم که با همکاری شما در بخش‌هایی مانند مبارزه با بیماری و تجارت در این بخش و بخش میگو و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور امکان توسعه روابط داریم.

وی با اشاره به این که نروژ شرایط مناسب برای پرورش ماهی در قفس دارد تاکید کرد: این توپوگرافی باعث شده که امواج و طوفان‌های سخت به قفس‌های پرورش ماهی آسیب نزند و شرایط نگهداری بهتری داشته باشد.

در ادامه این مراسم پرسنت‌برگ وزیر شیلات کشور پادشاهی نروژ با ابراز علاقمندی از توسعه همکاری‌ها با ایران در بخش شیلات گفت: در سفر نروژ به ایران ۶۲ کمپانی در قالب ۱۰۰ نفر به ایران آمده‌اند که این امر نشاندهنده علاقمندی ما برای توسعه روابط شیلاتی است.

وی افزود: ایران از تولیدکنندگان بزرگ آبزیان در آسیا است و ما نیز تولیدات ارزنده‌ای داریم به طوری که تنها ۱٫۳ میلیون تن سالمون و قزه‌آلا تولید می‌کنیم.

وزیر شیلات نروژ ادامه داد: سالانه ۳ درصد به تولیدات آبزیان کشور ما اضافه می‌شود و ما نیز چالش‌هایی در خصوص تولید داریم.

پرسنت‌برگ تاکید کرد: ایران برای کشور بلژیک بازار بسیار جذابی است و ما می‌توانیم ماهی سالمون با کیفیت خودمان را به ایران بفروشیم و معتقدیم که ایرانی‌ها شایسته‌ خوردن بهترین ماهی دنیا هستند.

وی گفت: دو کشور در زمینه علم و تحقیقات و فن‌آوری نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وزیر شیلات نروژ در پایان به امضای تفاهمنامه بهداشتی با ایران در زمینه دامپزشکی خبر داد.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *