اهم اخبار

نوشیدن روزانه نوشابه رژیمی موجب ابتلا به زوال عقل می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند نوشابه و آبمیوه می‌تواند باعث افزایش وزن شود و حتی به سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ همه ما در کارهای روزمره خود اقدامات کوچکی انجام می دهیم که برای سلامت ذهن و بدن ما مفید است. کارهای کوچکی مانند بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور و پله برقی و یا مصرف نان سبوس دار به جای نان سفید . انتخاب این گزینه های سالم در طول روز ممکن است حس خوبی به ما دست می دهد.

اما به نظر می رسد کاری ممکن است انجام دهیم که در نهایت برای سلامت ما خوب نیست و  در واقع، می تواند منجر به زوال عقل شود. این کار چیزی نیست جز نوشیدن نوشابه؛ چه نوشابه های معمولی و چه نوشابه هایی که با قند مصنوعی شیرین شده باشند.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند نوشابه و آبمیوه می‌تواند باعث افزایش وزن شود و حتی به سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز کمک کند.

 این حقایق دغدغه بسیاری از مردم در طول سال‌ها بوده است تا از نوشابه‌های معمولی به مصرف نوشابه های رژیمی که به ظاهر جایگزین سالم‌تری به نظر می رسند، روی بیاورند. اما ممکن است بخواهیم نوشابه را به طور کلی حذف کنیم، چه نوشابه هایی که با قند یا شیرین کننده مصنوعی ساخته شده باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در مجله سکته مغزی منتشر شد، نشان داد که نوشابه های رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.  این مطالعه ۱۴۸۴ فرد بالای ۶۰ سال را برای یک دوره ۱۰ ساله ردیابی کرد و نشان داد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی مصرف می کردند (در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته این نوشابه ها را مصرف می کردند) سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

نوشیدن روزانه نوشابه رژیمی موجب ابتلا به زوال عقل می شود

مصرف نوشابه رژیمی با خطر بالاتر سکته مغزی نیز مرتبط است

محققان در این مطالعه نه تنها زوال عقل، بلکه خطر ابتلا به سکته مغزی ناشی از نوشیدن منظم نوشابه رژیمی را نیز مورد بررسی قرار داد و به نتایج مشابهی دست یافتند. برای این منظور، محققان دو هزار و ۸۸۸ نفر از افراد ۴۵ ساله و مسن تر را در مدت ۱۰ سال پیگیری کردند.

آنها دریافتند افرادی که دست کم یک نوشابه رژیمی در روز مصرف می کنند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک، ناشی از انسداد عروق خونی قرار دارند. سکته ایسکمیک یا انسدادی یکی از سه نوع سکته مغزی شایع است. همچنین به عنوان ایسکمی مغزی یا سکته انسدادی شناخته می شود.

این نوع سکته مغزی ناشی از انسداد در عروقی است که خون را به مغز می فرستند. این انسداد، جریان خون و اکسیژن را به مغز کاهش می دهد و منجر به آسیب یا مرگ سلول های مغزی می شود. اگر گردش خون دوباره به سرعت برقرار نشود، آسیب مغزی می تواند دائمی شود.

تقریبا ۸۷ درصد از تمام سکته های مغزی، سکته ایسکمیک است

آب بنوشید

با این حال نتایج این مطالعه بدان معنا نیست که نمی توان هر چند وقت یک بار از یک نوشابه رژیمی مصرف نکرد بلکه مصرف همه چیز در حد اعتدال مطلوب است.  اما زمانیکه نوبت به مصرف منظم می رسد، آب قدیمی باید مورد نظر شما باشد.

دکتر «کریستوفر گاردنر»، مدیر مطالعات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استانفورد، در یک بیانیه مطبوعاتی در واشنگتن پست، گفت: بیشتر آب بنوشید و نوشابه های رژیمی کمتری مصرف کنید.” “و به نوشابه واقعی تغییر ندهید.”

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ که در مجله آلزایمر و زوال عقل منتشر شد، نشان داد که مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین شده به طور کلی با حجم کل مغز کمتر مرتبط است. این مطالعه نشان داد که چه نوشابه رژیمی و چه نوشابه معمولی مصرف کنید می توانید عوارض جانبی منفی شناختی را تنها با مصرف دو نوشیدنی در روز مشاهده کنید.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *