اهم اخبار

همکاری سازمان دامپزشکی و سازمان حمایت برای جلوگیری از تقلب دارویی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]سازمان حمایت مصرف کنندگان و سازمان دامپزشکی کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند تا از توانمندی های سازمان دامپزشکی و ابزارهای سازمان حمایت برای جلوگیری از تقلب دارویی استفاده شود.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدمحمود نوابی» معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و «مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، این تفاهمنامه را امضا کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: تولید دارو، واکسن و مواد بیولوژیک در کشور ما از نظر کمی توسعه مناسبی داشته است اما سازمان دامپزشکی در نظر دارد با بکارگیری همه ابزارهایی که در اختیار دارد، برنامه ای را تنظیم کند که کیفیت و اثربخشی محصولات را ارتقا دهد.
وی انطباق کارخانه های تولید دارو، واکسن و مواد بیولوژیک با شاخص های کیفی را از اولویت های سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد و گفت: در دنیایی که با تقلب های مختلف روبروییم، باید برنامه هایی را برای جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت با سربرگ مرکزهای معتبر در دستور کار قرار دهیم.
خلج هدف از امضای این تفاهمنامه را جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی در زمینه داروهای دامپزشکی دانست و گفت: با همکاری سازمان حمایت تلاش می کنیم محیطی امن و شفاف را برای تولیدکنندگان واقعی به وجود بیاوریم.
به گفته وی، نزدیک به ۱۶۰ شرکت تولید کننده داخلی و ۳۵۰ شرکت واردکننده در بخش تولید دارو، واکسن و مواد بیولوژیک فعالند.
خلج افزود: از ۳۵۸۰ قلم داروی مصرفی کشور، دو هزار قلم مجوز تولید در داخل کشور دارد و ۱۵۸۰ قلم برای واردات به کشور ثبت شده اند.

بستن راه سوءاستفاده کنندگان و زیاده خواهان

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این مراسم گفت:
سید محمود نوابی افزود: با این تفاهمنامه قصد داریم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان واقعی حمایت کنیم و راه را برای افرادی که دنبال سوءاستفاده و زیاده خواهی اند، ببندیم.
وی هدف از امضای این تفاهمنامه را ایجاد هم افزایی دانست و گفت: سازمان حمایت، توانمندی های سازمان دامپزشکی را به کار می گیرد و سازمان دامپزشکی نیز از ابزارهای سازمان حمایت استفاده می کند.
به گزارش ایرنا، بر پایه این تفاهمنامه برای رصد، پایش و نظارت مستمر بر روند تامین، توزیع، موجودی و قیمت بازار انواع دارو و واکسن های دام و طیور تولید داخلی و وارداتی، کارگروهی مشترک به نام کارگروه رصد و پایش تشکیل می شود.
سازمان دامپزشکی ریاست این کارگروه را بر عهده خواهد داشت و مدیرکل دفتر و درمان آن سازمان، مدیران کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی و دفتر بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مسئولان گروه ها، انجمن ها و سندیکای بخش خصوصی در آن عضو می شوند.
بررسی تعرفه انواع دارو و واکسن های دامپزشکی بر مبنای نیاز و ظرفیت تولید داخل، آموزش، تدوین و برگزاری همایش های مشترک از اقدام های مشترک نظارتی این تفاهمنامه است.
براساس این تفاهمنامه، سازمان حمایت متعهد است در زمینه ارائه نظر کارشناسی و برخورد قانونی با واحد های متخلف و همچنین اصلاح نظام توزیع انواع دارو و واکسن با سازمان دامپزشکی همکاری کند. همچنین باید با سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و اداره های کل دامپزشکی برای برنامه ریزی و انجام بازرسی از مرکزهای تامین، توزیع و عرضه تعامل کند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *