اهم اخبار

پسته به عنوان کشت جایگزین در آذربایجان غربی کشت شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نهال پسته با هدف مدیریت مصرف آب از طریق ترویج کشت جایگزین در ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ اسمعیل کریم زاده عنوان کرد: بیشترین سطح زیرکشت پسته در شهرستان ارومیه بوده اما این باغ ها هنوز به سن باردهی نرسیده است.
وی با اشاره به احداث یک باغ پسته الگویی در ارومیه، ادامه داد: برای احداث این باغ ۲۱٫۴ هکتاری مجهز به شبکه آبیاری تحت فشار، یکهزار و ۷۵۳ میلیون ریال هزینه شده است.
کریم زاده به صرفه جویی ۱۵۸ میلیون مترمکعبی در مصرف آب با اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: ترویج کشت جایگزین محصولات مقاوم به شوری از جمله زعفران و پسته در مناطق کم آب جزو سیاست ها و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.
کریم زاده ادامه داد: در این راستا به عنوان کشت جایگزین نهال یارانه دار پسته و سنجد بین باغداران متقاضی در استان توزیع می شود.
وی گفت: از این طریق سالانه در حدود چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار با روش آبیاری تشتی و ۲ هزار و ۸۰۰ مترمکعب نیز با روش آبیاری قطره ای در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
وی با اشاره به هدفگذاری برای کشت وسیع زعفران در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: در حال حاضر توسعه این محصول در حد بررسی سازگاری است و در صورت موفقیت، کشت در سطح وسیع تر انجام خواهد شد.
کریم زاده ادامه داد: کشت زعفران از چند سال پیش در استان رواج یافته و اغلب در قطعه های کوچک ۱۰۰ متری تا سه هزار متری کشت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: طبق آمارها روند کشت زعفران در استان رو به رشد است به طوری که در سال گذشته هفت هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول رفت.
وی بیان کرد: عملیات برداشت زعفران در سال جاری تازه شروع شده است و هنوز آمار دقیقی از عملکرد تولید این محصول در استان در دست نیست.
آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و بر اساس گفته کارشناسان این حوزه ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *