اهم اخبار

پیش‌خرید گندم گام مثبت برای اصلاح الگوی کشت است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش خرید گندم از سوی دولت، نه تنها مانع کشت یکسری محصولات توسط کشاورزان می‌شود بلکه با تنظیم الگوی کشت، قیمت برخی محصولات را مناسب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ ذبیح اله اعظمی ساردویی با اشاره به ادامه خشکسالی در کشور، گفت: سال آبی امسال چند روز پیش به پایان رسید و تقریبا ۳۷ درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم و پاییز هم بارندگی زیادی پیش بینی نمی‌شود و به احتمال زیاد در برخی نقاط ۱۰ درصد بارندگی داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ادامه داد: از قبل پیش بینی می‌شد که امسال با کاهش بارندگی مواجه باشیم. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی متعهد است علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور را به شیوه‌های مختلف چون واردات تامین کند.

اعظمی ساردویی افزود: در جلسه‌ای با وزیر نیرو مقرر شد با توسعه کنتورهای هوشمند از حفر چاه‌های غیر مجاز جلوگیری شود و میزان مصرف آب‌های ذخیره شده پشت سدها مدیریت شود تا از خشکسالی در فصل پاییز عبور کنیم.

وی یادآور شد: البته پیش بینی می‌شد برای کشت پاییزه مشکلی نداشته باشیم البته برای کشت گندم و کشت‌های پاییزه در دشت مغان، جنوب و جنوب شرقی کشور نیاز به آب داریم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش و ثبات نرخ انواع گوشت دام و طیور در بازار، افزود: در حال حاضر با کمبود تخم مرغ نطفه‌دار مواجه هستیم و قیمت جوجه یک روزه در بازار افزایش پیدا کرده و سفره مردم از لحاظ خرید و تامین گوشت قرمز کوچک شده و درخواست‌ها برای خرید گوشت مرغ از ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن در ماه افزایش پیدا کرده است.

اعظمی ساردویی ادامه داد: دولت در گذشته خرید تضمینی گندم را هر کیلو ۷ هزار ۵۰۰ تومان مصوب کرده است. اقدامی که اگر اجرایی شود بسیار موثر خواهد بود. در این چارچوب وزارت جهاد کشاورزی یکسری نهاده‌ها و کود و بذر را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و گندم را پیش خرید می‌کند که این موضوع کمک می‌کند تا کشاورزان به سمت کشت گندم بروند.

وی اضافه کرد: این موضوع از هجوم کشاورزان به سمت کشت یکسری محصولات جلوگیری و الگو کشت را تنظیم می‌کند و قیمت یکسری محصولات مثل چغندر و سویا مناسب می‌شود. به این معنا که کشاورزان این محصولات را کشت می‌کنند و فقط به سمت کشت یکسری محصولات چون پیاز و سیب زمینی نمی‌روند تا مثل سال گذشته ضرر کنند که اگر این طرح به خوبی پیش برود یک قدم مثبت برای اجرای مقدماتی الگو کشت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نقش نظارتی دولت در بازار و همچنین خصوصی سازی عرضه محصولات دامی و کشاورزی، گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی بیانگر همین موضوع است و درخواست ما از تمام وزرای پیشنهادی همین بود که اصل ۴۴ قانون اساسی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

اعظمی ساردویی در ادامه خواهان حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی شد چون غیر از افراد سودجو برای تولید کننده و مصرف کننده بخش کشاورزی منفعتی ندارد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *