اهم اخبار

گران شدن چندین‌باره لبنیات به‌دنبال افزایش قیمت شیرخام

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

لبنیات یکی از ضروری‌ترین نیازهای مصرفی مردم است که تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر به بهانه نوسانات ارزی که از سوی دولت تدبیر کلید خورد، قیمت محصولات خود را ساعتی و با هر تولید تغییر می‌دادند به صورتی که خریداران برای تولید امروز یک هزینه و برای تولید فردا هزینه دیگری پرداخت می‌کردند و این قیمت‌ها بالاخره در جایی با افزایش دلخواه و غیرمنطقی صاحبان صنایع ایستاد، حالا که شیر خام گران شده این نگرانی وجود دارد که تولیدکنندگان محصولات لبنی این بار به همین بهانه موج دیگری از افزایش قیمت را به راه بیندازند.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ به نقل از صبح نو ، قیمت انواع محصولات لبنی طی هفته‌های اخیر و پس از افزایش قیمت برخی برندهای لبنیات به بهانه‌های مختلف تغییری نداشته است، به طور کلی طی ماه‌های اخیر قیمت لبنیات دستخوش تغییراتی شد و برخی برندها قیمت محصولات خود از جمله شیر را تحت عنوان امگا۳ و بدون لاکتوز افزایش دادند. این اتفاق در حالی رخ داد که انجمن صنایع لبنی رسماً از افزایش قیمت لبنیات انصراف داده بود.

نوبت گرانی شیر خام است!
آقای کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: قیمت لبنیات پایین‌تر از هزینه تولید آن است و اگر قرار باشد قیمت لبنیات به میزان هزینه تمام شده تولید، واقعی شود باید حدود پنج درصد افزایش قیمت داشته باشد.
حالا اما گویا بازار آمادگی این افزایش قیمت را یافته است و به همین جهت هم آقای سید احمد مقدسی،
رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور از تصویب قیمت ۲۰۰۰‌تومان برای شیرخام تحویل دامداری، در ستاد تنظیم بازار خبر داد و اظهارکرد: کرایه حمل نیز به این مبلغ افزوده خواهد شد. وی با اشاره به اینکه قیمت تصویب شده برای شیرخام با چربی ۳٫۲درصد است، گفت: برای هر یک دهم چربی شیر، ۲۰‌تومان پاداش یا جریمه در نظر گرفته شده است، به این معنی که اگر از ۳٫۲ درصد چربی آن بالاتر باشد پاداش و اگر از این میزان پایین‌تر باشد جریمه به آن تعلق می‌گیرد. لبنیات در پی این افزایش نرخ، گران نخواهد شد چون لبنی‌ها قبلاً محصولات خود را گران کرده‌اند.

نهاده‌ها هم گران شده است
مقدسی با اشاره به مشکلات ایجاد شده میان دامداران و کامیون‌داران، اضافه کرد: حمل نهاده‌های دامی دچار اختلال شده است. وی با بیان اینکه قبلاً کرایه حمل هرکیلوگرم نهاده از بندر امام ؟ره؟ تا تهران ۹۵ تومان بود که بعداً به ۱۱۶ تومان افزایش یافت، گفت: هم اکنون راننده‌ها برای حمل هر کیلوگرم نهاده ۲۰۰ تومان تقاضا می‌کنند اما در بارنامه‌ای که راننده به ما می‌دهد کرایه حمل همان ۱۱۶‌تومان ذکر شده و باقی را راننده به صورت نقدی دریافت می‌کند، بدون اینکه تولیدکننده سندی داشته باشد. به‌دلیل اینکه دام‌ها گرسنه هستند و نمی‌توان آن‌ها را در چنین شرایطی نگه داشت ما چاره‌ای جز توافق با رانندگان نداریم ضمن اینکه رانندگان می‌گویند وزارت راه به آنان اعلام کرده که مستقیماً با صاحب کالاهای حملی وارد توافق و معامله شوند.

سلامتی در خطر 
افزایش چندباره و خودسرانه قیمت محصولات لبنی در ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی را به وجودآورده که سرانه مصرف این ماده با ارزش غذایی از میزان فعلی که نصف میانگین جهانی و یک‌پنجم برخی کشورهای اروپایی است، نیز پایین‌تر بیاید که در این صورت خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به سلامتی مردم و اقتصاد جامعه وارد خوهد کرد. سؤال اساسی در دیگر سو این است که آیا واقعاً کسی نیست بر این بازار لجام گسیخته که افسارش رها شده و مانند اسب سرکش می‌تازد، نظارت کند و جلوی کسانی را که خودخواسته هر کاری که دلشان می‌خواهد بگیرد. صنایع لبنی هم بارها درباره دلیل افزایش قیمت‌ها توجیهاتی داشتند که جدا از درست یا غلط بودن آن، این افزایش قیمت‌ها با سلامتی و حیات مردم گره خورده است، به این دلیل دولت باید علاوه بر بررسی سره یا ناسره بودن این حرف‌ها تدبیری بیاندیشد تا زندگی و سلامتی مردم بیش از این تحت تأثیر قرار نگیرد.

هزینه‌های تولید و جیب مصرف کننده!
جالب است که هیچ‌کس به فکر مصرف‌کننده نیست، به نظر می‌رسد همه به‌دنبال سود خود هستند و اینکه جمع بسیاری از مردم به‌عنوان مشتری لبنیات از
سبد غذایی خود حذف می‌کنند هم دلیلی برای بهبود وضعیت موجود نخواهد بود، آقای رضا باکری،
دبیر انجمن صنایع لبنی چند روز پیش درباره اینکه امکان برگشت قیمت‌ها وجود ندارد، به «فارس» گفته است: «امکان برگشت دادن این قیمت‌ها نیست، چون امکانی وجود ندارد که ضرر و زیان صنایع لبنی و تولیدکنندگان را کسی جبران کند، تنها راهش این است که دولت یارانه به مصرف‌کنندگان بپردازد.»
اما باکری در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره تغییرات قیمت شیر در چند روز آینده می‌گوید: «یکی دو روز آینده ستاد تنظیم بازار نرخ شیرخام و لبنیات را ابلاغ می‌کند و براساس آن هم همه کارخانجات و دامداری‌ها باید قیمت‌هایشان را تعیین کنند.» او در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر قیمت شیرخام اعلام شده ستاد تنظیم بازار باز هم قیمت شیرخام را اعلام خواهد کرد، ادامه می‌دهد: «می‌دانم قیمت شیرخام ۲۰۰۰‌تومان اعلام شده است اما همه این‌ها منوط به بررسی ستاد تنظیم است و باید منتظر باشیم تا نتایج بررسی قیمت‌ها اعلام شود.»

تأثیر کاهشی 
رضا باکری در پاسخ به این سؤال که این قیمت چقدر در بازار تأثیر خواهد گذاشت، می‌گوید: «الان کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های لبنیات ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان شیر می‌خرند در حالی که قیمت شیرخام ۲۰۰۰ تومان اعلام شده است و اگر این قیمت تأثیری هم در بازار داشته باشد، تأثیر کاهشی خواهد بود.»
او در جواب اینکه آیا واقعاً قیمت‌ها کاهش می‌یابد و کارخانه این کاهش را قبول می‌کنند، ادامه می‌دهد: «کارخانه‌ها براساس محاسبات بهای تمام شده
قیمت نهایی را تعیین می‌کنند و اسنادشان را هم به سازمان حمایت و تنظیم بازار ارائه کرده‌اند و هر چه از سوی این سازمان‌ها اعلام شود آن را رعایت خواهند کرد.»

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ این سؤال که اگر اصلاحیه قیمت داده شود آیا کارخانجات آن را اجرا می‌کنند و اینکه چه نظارتی برای عملکرد کارخانه‌ها و تولیدکنندگان هست، تأکید می‌کند: «هر اتفاقی که در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تعیین شود با هر نوع اصلاحیه‌ای برای همه لازم‌الاجرا خواهد بود. نظارت بر این موضوع هم بر عهده دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان بازرسی است.»با روند کنونی به نظر نمی‌رسد که حقوق مصرف‌کننده جایی در بین سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد، منافع تولیدکننده شیر و لبنیات هرچه هست بر منافع عمومی مردم ارجحیت دارد و مردم باید هزینه‌های اشتباهات تصمیم‌گیری‌های نابخردانه و البته منفعت‌طلبانه سرمایه‌داران را بپردازند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *