اهم اخبار

۷۰ درصد روغن خام با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود/ دولت برای افزایش احتمالی نرخ چاره بیاندیشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی خاطر نشان کرد: قیمت روغن نباتی ارتباط زیادی با ارز دارد چراکه این محصول یک کالای وارداتی است. باید بگویم ۶۵ تا ۷۰ درصد از یک محصول روغن نباتی، روغن خام است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ امیرهوشنگ بیرشک در پاسخ به این پرسش که دولت در بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی حذف کرده و این مسئله چه تاثیری روی قیمت نهایی روغن در بازار داخلی خواهد گذاشت؟ گفت: قیمت روغن نباتی ارتباط زیادی با ارز دارد چراکه این محصول یک کالای وارداتی است. باید بگویم ۶۵ تا ۷۰ درصد از یک محصول روغن نباتی، روغن خام است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: هر گونه تغییر نرخ ارز تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی این محصول می‌گذارد.

به گفته این فعال اقتصادی، هنوز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن خام نباتی اجرایی نشده است از این‌رو فعالان این حوزه سیاستی برای افزایش نرخ این محصول در روزهای آینده ندارند.

بیرشک با بیان اینکه صنعت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی استقبال خواهد کرد، افزود: دولت به بهانه‌های مختلف از جمله تغییر دولت، انتصاب وزیران، تغییر اولویت‌های ارزی، کمبود ارز و … از تخصیص ارز به بخش خصوصی سر باز می‌زد در مجموع زمان زیادی طول می‌کشد تا فعالان اقتصادی ارز مورد نیاز خود را برای واردات دریافت کنند و با چالش‌های جدی در این زمینه برخورد می‌کردند.

وی چالش ارز را مهم‌ترین دغدغه فعالان این حوزه معرفی کرد و افزود: روغن پالم یکی از مواد اولیه مهم برای تولید روغن‌های صنف، صنعت و روغن‌های سرخ کردنی است که نیاز کشور به این محصول از طریق واردات تامین می‌شود ما همواره برای دریافت ارز برای واردات روغن با پالم با مشکلاتی مواجه بودیم و دولت این ارز را زمان مشخص به ما نمی‌داد. به نظر من اگر اعطای این ارز متوقف شود بدون تردید گامی به سوی بازار شفاف تک نرخی برداشته می‌‌شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که این مسئله یک سوی دیگر هم دارد که باید به آن توجه کرد و آن این است که با حذف این ارز بدون تردید شاهد افزایش نرخ محصولات خواهیم و اینگونه توان خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند آیا برای این مسئله پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است؟ گفت: دولت باید سیاست‌های زیرساختی را جهت جبران افزایش نرخ ببیند حالا این سیاست‌ها می‌تواند به پرداخت یارانه به تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان منجر شود این‌ها سیاست‌های کلان کشور است که در این زمینه ما نمی‌توانیم ورود کنیم.

وی در ادامه درباره میزان تولید روغن در ۸ ماه نخست سال جاری، خاطر نشان کرد: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن روغن سویا، آفتابگردان، پالم و کلزا در کشور تولید و توزیع شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *