اهم اخبار

آخرین وضعیت میوه‌های ذخیره‌سازی شده برای شب عید/ مازادها به عراق و افغانستان صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان تعاون روستایی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ هزار تن از میوه ذخیره سازی شده از سوی تعاون روستایی‌ باقی بماند که با هماهنگی‌های وزارت کشاورزی قرار است با قیمت ۱۰ هزار تومان سیب و پرتقال به عراق و افغانستان صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ یوسف ادیب با اشاره به میزان تخصیص میوه ذخیره سازی شده از سوی سازمان تعاون روستایی برای تامین میوه ایام نوروز استان‌ها، گفت: ۱۵ هزار تن سیب و ۲۰ هزار تن پرتقال برای استان‌های کشور در نظر گرفته شد که باید بگویم این بارها تا ۱۵ اسفند به سردخانه‌های استان‌ها ارسال و ذخیره شد.

وی با بیان اینکه مطابق با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت فروش و تاریخ توزیع  میوه‌ها به استانداری‌های کشور واگذار شد، گفت: از ۲۷ اسفند توزیع این میوه‌ها آغاز شد و کف قیمت فروش پرتقال کیلویی ۱۰ هزار تومان، سیب قرمز کیلویی ۱۱ هزار تومان و سیب زرد کیلویی ۱۲ هزار تومان تعیین شد.

 این مقام مسئول با اشاره به تاخیر چهار روزه در اجرای طرح فروش میوه شب عید در خراسان رضوی، گفت: استانداری این استان تصمیم گرفت که این میوه از دوم فروردین در استان توزیع شود و همین مسئله باعث شد که میزان فروش میوه ذخیره‌سازی شده در این استان کاهش پیدا کند؛ اما از سوی دیگر میزان فروش میوه در استان قم قابل توجه است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاریخ توزیع فروش میوه ذخیره‌سازی شده به تعویق افتاد، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار استان باید مجوز توزیع میوه‌ها را می‌داد و از آنجایی که حساسیت‌ها نسبت به آن افزایش پیدا کرده بود این مجوز شب ۲۶ اسفند داده شد، توزیع آن نیز از ۲۷ اسفند آغاز شد.

مدیر کل دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان تعاون روستایی ادامه داد: ۲ استان قم و استان چهارمحال بختیاری برای خرید سیب و پرتقال ثبت سفارش مجدد کردند. در حال حاضر استان قم ۸ تن سیب و ۸ تن پرتقال دارد که بنا به پیش‌بینی‌های ما این بار در ۲ روز آینده فروخته خواهد شد.

ادیب با اشاره به ادامه اجرای طرح در ماه رمضان، گفت: این احتمال وجود دارد که در ماه رمضان میزان مصرف میوه در برخی استان‌ها کاهش پیدا کند اما این طرح تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به میزان بار بفروش نرسیده در استان‌های مختلف، گفت: از مجموع ۱۵ هزار تن سیبی که به استان‌ها ارسال شده است ۳ هزار و ۳۹۴ تن مانده است یعنی حدود ۱۱ هزار تن سیب توزیع شده است که امیدواریم مابقی آن در هفته آینده تمام شود. همچنین از ۲۰ هزار تن پرتقال تامسون که برای استان‌ها فرستاده شد ۹ هزار و ۳۰۰ تن آن باقی مانده است.

این مقام مسئول با معرفی ۵ استانی که از خرید میوه شب عید آنچنان استقبال نکردند، گفت: اصفهان ۱۰۰۰ تن، آذربایجان غربی ۵۲۰ تن، آذربایجان شرقی ۵۴۰ تن، تهران ۲ هزار ۳۰۰ تن و خراسان رضوی ۱۰۳۰ تن مانده است. در سایر استان‌ها حدود  هر کدام ۲۰۰ تن مانده است که امیدواریم در هفته آینده بفروش برسد.

وی با اشاره به تصمیم کمیته ملی راهبردی برای میوه بفروش نرسیده، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ هزار تن از این میوه‌ باقی بماند که با هماهنگی‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار است با قیمت کف پرتقال به عراق و افغانستان صادر شود که به اموال بیت‌المال خدشه‌ای وارد نشود.

ادیب با اشاره به هدف سازمان تعاونی روستایی از ورود به این طرح تنظیم بازار، گفت، در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تن پرتقال در مازندران و ۴۰۰هزارتن سیب در دو استان آذربایجان شرقی و غربی وجود دارد ما در زمینه میوه کمبودی نداریم آنچه ما کردیم برای تعادل و آرامش بازار بود تا  قیمت پرتقال از کیلویی ۱۰ هزار تومان و سیب هم از ۱۲ هزارتومان بالاتر نرود که این مهم اتفاق افتاد، می‌توان نتیجه گرفت که ما به هدف خود رسیده‌ایم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *