اهم اخبار

یک کارشناس بازار سرمایه: سناریوهای متفاوتی در تقابل برجام و بورس وجود دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه می گوید: در صورت توافق دوباره در برجام، دو چشم انداز قابل تصور است؛ نخست چشم انداز وضعیت عملیاتی و صادراتی بنگاه ها و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه ها برای تولید بهتر از گذشته خواهد بود. اما چشم انداز دیگر، افت قابل توجه نرخ ارز ناشی از آثار پیش بینی تقویت ارزش پول ملی است. او درعین حال، سناریو سوم را روند افزایشی ملایم برای نرخ ارز عنوان می کند که می تواند موجب گشایش به صورت کم رنگ شود اما تاثیر عمده تری بر روی شاخص و سطح عمومی بازار دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از راه امروز؛ پس از گذشت مدتها سرانجام «دونالد ترامپ» پیروزی جو بایدن را پذیرفت. بنابراین پای «جو بایدن» به زودی به کاخ سفید باز می شود. اما ورود « بایدن» به کاخ سفید می تواند وضعیت برجام را تغییر دهد؛ چراکه یکی از مهم ترین وعده های وی بازگشت به توافق هسته ای و مذاکره با ایران است.

به عبارت دیگر، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چشم انداز مثبتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا ایجاد کرد. پیروزی که برخی می گویند یک سیگنال مثبت به اقتصاد و بورس ایران است، اما برخی  کارشناسان هم براین باورند که ورود «بایدن» به کاخ سفید را نمی توان یک سیگنال مثبت برای بازار سهام تلقی کرد. چراکه به گفته آنها  مشکل اقتصاد و بازار سرمایه ساختاری است و باید ریشه ای حل شود.

با این حال، یک پرسش قابل طرح است، که بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟  در پاسخ باید گفت هرچند پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا را از تیرگی خارج کرد و سیگنال مثبتی به اقتصاد کشور و همچنین بازار سرمایه داد اما برخی کارشناسان می گویند که بازگشت به برجام شرط لازم برای ادامه رشد بازار است اما کافی نیست.

به گفته این دسته از صاحبنظران، برجام یک مقوله بسیار پیچیده سیاسی و حقوقی است. قاعدتا حذف تحریم‌ها یا کاهش آنها نقش مهم و موثری را می‌تواند در رشد اقتصادی کشور داشته باشد اما این مساله نمی‌تواند جبران‌کننده ضعف‌های داخلی ما باشد. حال هرچند ممکن است بازگشت آمریکا به برجام اثر روانی کوتاه‌مدت داشته باشد اما این اثر روانی پایدار نیست. یعنی شاید بتوان انتظار یک اثر روانی مثبت یکساله داشت اما این اثر ادامه‌‌دار نخواهد بود. 

دو سناریو پیش روی اقتصاد

درهمین رابطه،  فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه، در پاسخ به این پرسش که بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت، می گوید: اگر این اتفاق رخ دهد به دو سناریو در عرصه بین الملل می رسیم.  به گفته این کارشناس بازار سرمایه دارای چند چشم انداز است، در سناریوی اول، نخستین چشم انداز این است که وضعیت عملیاتی و صادراتی شرکت ها و همچنین تامین مواد اولیه لازم مورد نیاز بنگاه ها برای تولید به منظور چرخیدن چرخ اقتصاد، بهتر از گذشته خواهد بود.

اما  در سناریوی دوم، چشم اندازی که قابل تصور است به گفته آقابزرگی، افت قابل توجه نرخ ارز ناشی از آثار پیش بینی تقویت ارزش پول ملی است که رخ خواهد داد. او افزود: برآیند این دو، محاسبات پیچیده و دقیقی لازم دارد که درنهایت می توان متوجه شد که این چرخش به کدام سمت وسوی است.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه ادامه داد: البته یک خوشبینی در اقتصاد دیده می شود و این خوشبینی با کاهش نرخ ارز بیش از گذشته تقویت خواهد شد و این سوال مطرح می شود که آیا این خوشبینی بر روی بورس وشاخص بازار سهام تاثیر گذار خواهد بود ویا خیر؟

سناریوی دیگر؛ روند افزایش ملایم نرخ ارز

وی ادامه داد: در اینجا یک سناریوی دیگری نیز وجود دارد که با توجه به وضعیت دهه های گذشته کشور معقول تر است و آن اینکه بیش از این شاهد بودیم که علیرغم مذاکرات خوب و یا بد هسته ای و برجام، وضعیت اقتصادی کشور و همچنین وضعیت صنعتگران تغییر چندانی نداشته و صنایع و اقتصاد همچنان درگیر ساختار های موجود هستند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طی دهه های گذشته باتوجه به تحریم ها و آموخته ها از این موضوع، می توان یک روند افزایشی ملایم برای نرخ ارز متصور بود که این تصور در مقایسه با گذشته واقع بینانه تر است. همچنین این روش موجب گشایش به صورت کم رنگ می شود اما تاثیر پروزن تر و عمده ای تر بر روی شاخص و سطح عمومی بازار می گذارد.

آقابزرگی در نهایت تاکید کرد: محاسبات پیچیده است و نمی توان به صورت دقیق گفت کدام یک تاثیر بیشتری برروی بورس و اقتصاد دارد.

منبع: راه امروز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *