اهم اخبار

آیا باید منتظر مرغ ۱۰۰ هزار تومانی باشیم؟/ بررسی احتمال قیمت‌های نجومی برای بازار مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در هفته‌های اخیر قیمت مرغ بار دیگر روند تند صعودی به خود گرفته است، ادامه مشکلات مرغداران موجب شده برخی قیمت مرغ را برای آینده تا ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کنند. اما آیا باید منتظر قیمت نجومی برای مرغ بود؟

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ یکی از اعضای اتاق بازرگانی پیش بینی کرده است، اگر شرایط کنونی در تامین نهاده‌های دامی ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید. اما آیا این ادعا درست؟ آیا باید منتظر گرانی های کم سابقه در بازار این منبع پروتئینی بود؟ 

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در پاسخ به این سوال، اظهار کرد: بستگی به سیاست کلی دولت آینده دارد که یارانه را به ابتدای زنجیره تولید مرغ پرداخت کند یا تصمیم به پرداخت آن به حلقه نهایی بگیرد.

 وی‌ ادامه داد: در حال حاضر دولت یارانه تولید مرغ که همان ارز ۴۲۰۰ تومانی است را به اول زنجیره یعنی تجار برای واردات نهاده‌های دامی پرداخت می‌کند، که سال‌ها تجربه نشان داده همواره دچار انحراف شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. 

کمالی سروستانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران در تامین نهاده‌های یارانه‌ای یا همان دولتی دچار مشکل هستند، افزود: مرغداران بخشی از  نهاده‌‍های دامی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که هزینه تمام شده آن‌ها را به بالاتر از قیمت مصوب افزایش می دهد. 

وی تصریح کرد: از یک سو نهاده‌های دولتی‌ به طور کامل به دست مرغداران نمی‌رسد‌ و از سوی دیگر دولت قیمت دستوری را تحمیل می‌کند، در این شرایط دیدن بی‌نظمی در بازار و نوسان در قیمت طبیعی است. 

کمالی سروستانی درباره نتایج در پیش گرفتن پرداخت یارانه به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده، گفت: اگر دولت تصمیم به حذف پرداخت یارانه به تجار بگیرد و آن را به مصرف کننده پرداخت کند شرایط بازار طور دیگری رقم خواهد خورد.

وی افزود: در این شرایط بازار از قانون عرضه و‌ تقاضا پیروی خواهد کرد و قیمت‌ها را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

کمالی سروستانی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت مرغداری کشور، اظهار کرد: این صنعت توان تولید بسیار بالای دارد به نحوی علاوه بر تامین بازار داخلی امکان تامین بازار منطقه را نیز دارد، با این ظرفیت در صورت پرداخت یارانه به انتهای زنجیره می توان انتظار بازار رقابتی بین تولیدکنندگان به نفع مصرف کنندگان بود.

مشاور عالی وزارت هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور معتقد است؛ در صورت اجرای سیاست پرداخت یارانه به حلقه آخر زنجیره یعنی مصرف کننده کمتر شاهد بازار پر‌‌نوسان و‌ صعود قیمت ناگهانی خواهیم بود.

کمالی سروستانی همچنین معتقد است، حتی اگر سیاست اول ادامه یابد ادعای مرغ ۱۰۰ هزار تومانی در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. 

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *