اهم اخبار

اتحادیه اروپا مواد غذایی و کود روسیه را از تحریم معاف کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هر کسی بخواهد غذا و کودهای شیمیایی روسیه را وارد کند، می‌تواند آزادانه و بدون ترس از تحریم‌ها این اقدام را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که هر کسی بخواهد غذا و کودهای شیمیایی روسیه را وارد کند، می‌تواند آزادانه و بدون ترس از تحریم‌ها که این محصولات را شامل نمی‌شود، این اقدام را انجام دهد.

بورل پیش از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: تحریم‌های ما غذا و انواع کود را هدف قرار نمی‌دهد. هرکسی که می‌خواهد غذا و کود روسی بخرد، می‌تواند این کار را انجام دهد، بدون هیچ مانعی… بنابراین می‌توانند فعالیت کنند، می‌توانند خرید کنند، می‌توانند انتقال دهند، می‌توانند بیمه کنند.

قرار است در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره پیدا کردن راهی برای آزاد کردن غلات اوکراین که در بنادر دریای سیاه در بحبوحه درگیری نظامی جاری در این کشور محاصره شده است، مذاکره شود.

با این حال، تحریم‌های اتحادیه اروپا کشتی‌رانی روسیه را هدف قرار داده و از واردات غلات و کودهای شیمیایی از این کشور به بازار جهانی جلوگیری می‌کند.

این امر به یک بحران غذایی فزاینده منجر شده به طوری که قیمت گندم طی دو ماه گذشته به بالاترین رقم خود رسیده است.

اوکراین که همچنین یک تولیدکننده بزرگ نان است، قادر به صادرات غلات خود از طریق دریا نبوده است.

سازمان تجارت جهانی تخمین می زند که در حال حاضر بین ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غلات در بنادر اوکراین نگهداری می شود.

در حالی که کشورهای غربی روسیه را به ممانعت از صادرات متهم کرده اند، مسکو بارها برای عبور ایمن کشتی‌های مملو از غلات از طریق دریای سیاه ابراز تمایل کرده است و می‌گوید ارتش اوکراین به دلیل مین گذاری بنادر از این امر جلوگیری می کند.

به گفته بورل، پیامدهای بحران اوکراین نه تنها برای این کشور “بلکه برای کل جهان بسیار خطرناک است.”

وی گفت: من باید مجدداً در مورد خطر قحطی بزرگ در جهان به ویژه در آفریقا هشدار دهم و این جنگ است که باعث افزایش قیمت ها و کمبود انرژی و مواد غذایی می شود. ما از تلاش های سازمان ملل برای رفع موانع صادرات از اوکراین حمایت می‌کنیم.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *