اهم اخبار

ادامه حیات صنعت چای کشور با حمایت های دولت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور حمایت‌های دولت را برای زنده نگه داشتن صنعت چای کشور ضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صدا و سیما، حمیدرضا موثقی با حضور در برنامه رادیویی تابلو واردات، با بیان اینکه معتقدیم تعیین نرخ خرید تضمینی برگ چای باید بیشتر از میزان موجود باشد، گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی چای در بودجه سالانه، به عهده دولت و مجلس است و اتحادیه نقشی در آن ندارد.

وی گفت:، چون دولت باید برای خرید تضمینی برگ چای، یارانه پرداخت کند به همین دلیل بیشتر مایل به پایین نگه داشتن قیمت خرید است.

موثقی با اشاره به فعالیت ۱۳۰ کارخانه از ۱۸۲ کارخانه چای کشور، افزود: به روز نبودن فناوری و ماشین آلات، واردات، مقرون به صرفه نبودن کاشت و نحوه خرید تضمینی برگ سبز چای از عمده دلایل زیان چایکاران و کارخانه داران گیلانی در سال‌های اخیر است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور گفت: وقتی هزینه و درآمد کارخانه دار و باغدار همخوانی ندارد، در نتیجه کارخانه دار میلی برای به روزرسانی تجهیزات و کارخانه ندارد و باغدار هم برای جایگزینی بوته‌های چای جدید با بوته‌های قدیمی اقدامی نمی‌کند.

موثقی در ادامه با بیان اینکه از ۳۵ هزار هکتار باغات چای گیلان در دهه هفتاد هم اکنون ۱۸ هزار هکتار باقی مانده است، افزود: بیشتر این اراضی که کاربری کشاورزی داشته اند به دلیل مقرون به صرفه نبودن، تبدیل به اراضی بایر شده و در آن‌ها انبوه سازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون برنامه جامع و مدونی برای حل معضلات منجر به تغییر کاربری باغات چای ارائه نشده، گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، کارخانه دارها و سندیکای کارخانه جات چای شمال و کشاورزان به عنوان تولیدکننده بارها پیشنهاد و برنامه دادیم. سازمان چای شمال هم به عنوان متولی بخش دولتی تاکنون در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده، اما به نظر کافی نیست.

موثقی نقش دولت را با پرداخت یارانه تولید به کشاورزان در ایجاد رغبت برای نگه داشتن باغات چای بسیار مهم توصیف کرد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور، پرداخت مبلغی بیشتر از قیمت خرید تضمینی دولت به کشاورزان برای ارائه برگ چای مرغوبتر و در نتیجه تولید بهتر را از جمله اقدامات این اتحادیه برای سرپا نگه داشتن صنعت چای کشور بیان کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *