اهم اخبار

اصلاح قیمت گوشت مرغ برای استمرار تولید امری اجتناب‌ناپذیر است/ افزایش ۴۵ درصدی جوجه ریزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدعلی کمالی با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، اصلاح قیمت گوشت مرغ برای استمرار تولید امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: اگر اصلاح قیمت گوشت مرغ رخ نمی‌داد، مرغداران به ازای تولید هر کیلوگرم مرغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ضرر می‌کردند که باعث ورشکستگی و عدم جوجه ریزی می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمدعلی کمالی در خصوص وضعیت بازار مرغ و افزایش قیمت این محصول، افزود: قیمت نهاده‌های طیور در یک سال اخیر افزایش چند برابر داشته و باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است. اگر قیمت مرغ اصلاح نمی‌شود باعث ورشکستگی مرغداران می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه مرغداران سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان زیان دیدند یادآور شد: به طوری که سال گذشته قیمت مرغ زنده به طور متوسط بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما هزینه تمام شده تولید بیش از ۴۳ هزار تومان بود و نرخ مصوب این محصول ۳۶ هزار و ۵۰۰ تعیین شده بود؛ یعنی تولیدکنندگان زیر قیمت مصوب مرغ را می‌فروختند.

عدم جوجه ریزی در اسفند باعث کاهش تولید گوشت مرغ شد

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: این مسئله باعث شد که قیمت جوجه یکروزه به شدت کاهش یابد که همه اینها در اسفندماه سال گذشته اثرگذار بوده است، زیرا در این ماه پیش‌بینی ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی را داشتیم، اما حدود ۸۱ تا ۸۲ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که آثار آن در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در بازار نمایان شد.

کمالی ادامه داد: بنابراین تولیدکنندگان مرغ گوشتی ابتدای امر با کاهش تولید، بعد با مشکل تامین کنجاله سویا در اسفندماه سال گذشته به دلیل عدم تخصیص ارز روبرو شدند که همه اینها در کاهش جوجه ریزی اثرگذار بود.

به گفته وی، با کاهش جوجه ریزی، جوجه ارزان شد و مجانی در اختیار روستاییان قرار گرفت، زیرا مرغداران جوجه ریزی نداشتند و زیان دیدند و برخی هم می‌ترسیدند جوجه ریزی انجام دهند و ورشکست شوند.

افزایش ۴۵ درصدی جوجه ریزی اصلاح قیمت گوشت مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه اکنون جوجه ریزی در فروردین و اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۰ و ۴۵ درصد نسبت به اسفندماه افزایش یافته و اکنون شرایط خوبی داریم، اظهار داشت: اصلاح قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ باعث افزایش جوجه ریزی شده است.

کمالی تصریح کرد: انجمن جوجه یکروزه نیز مکلف شده که جوجه را با قیمتی بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مرغداران گوشتی قرار بدهد و همچنین با پیگیری‌های سرپرست وزارت جهاد کشاورزی داروها و واکسن‌ها و ریزمغذی‌ها با ارز نیمایی تامین شود، این مجموعه اتفاقات مقداری مرغداران را دلگرم کرده است.

اگر اصلاح قیمت گوشت مرغ رخ نمی‌داد، مرغداران ورشکسته می‌شدند

وی خاطرنشان کرد: تعیین قیمت جدید برای هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ ۷۳ هزار تومان منجر شده تا مرغداران کمتر نگران ضرر و زیان باشند و جوجه ریزی را تداوم بدهند تا بتوانیم به‌اندازه کافی مرغ در بازار عرضه کنیم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اینکه نرخ مصوب جدید گوشت مرغ قیمت خوبی است که پایداری تولید را در پی خواهد داشت، گفت: اگر اصلاح قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ رخ نمی‌داد، یعنی مرغداران به ازای تولید هر کیلوگرم مرغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ضرر می‌دادند که ورشکستگی مرغداران و عدم جوجه ریزی را در پی داشت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *