اهم اخبار

رئیس اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان: اصلاح یارانه ارز ترجیحی به نفع تولید کننده است اما پلکانی اجرا شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجید جعفری گفت: اصلاح یارانه ارز ترجیحی به نفع تولید کنندگان کشور است اما پیشنهاد ما این است که به صورت پلکانی اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، امروز مجید جعفری در نشست خبری افزود: طی سال های گذشته پرداخت ارز ترجیحی به واردات خوراک دام و طیور به نفع کارخانه‌های تولید کنسانتره نبوده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت واردات، تحویل خوراک دام وارداتی با ارز ترجیحی را به مرغداران و داران در اولویت قرار می‌داد و کارخانه‌های تولیدکننده هیچ سهمی نداشتند و یا سهم بسیار جزئی داشتند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات خوراک به نفع تولیدکنندگان خواهد بود، گفت: اکنون به دلیل محدودیت ارز دولتی واردات کافی انجام نمی‌شود اما اگر به ارز نیمایی تبدیل شود واردات کافی خواهد بود و سهم کارخانه‌های تولید کنسانتره هم بیشتر می‌شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر ۷۵۵ کارخانه تولید کنسانتره و خوراک دام با ظرفیت ۳۰ درصد کار می کنند و در حقیقت نیمه ورشکسته هستند، این کارخانه ها ظرفیت تولید ۲۲ میلیون تن خوراک دام را دارند در حالی که نیاز کشور تنها ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن است.

جعفری با بیان اینکه تولیدکنندگان به اصلاح عرضه ۴۲۰۰ تومانی واردات خوراک تمام اعتقاد دارند، گفت: اما پیشنهاد ما این است که این اصلاح برای کاهش فشار به مردم به صورت پلکانی اجرا شود.

این مسئول در عین حال گفت: تفاوت  ۴ برابری ارز دولتی و ارز نیمایی باعث ایجاد رانت و فساد می شود به طوری که یک تریلی سویا اگر در بازار آزاد به فروش برود ۳۰۰ میلیون تومان سود آوری دارد این در حالی است که یک مرغداری در طول دوره پرورش، ده ها تریلی از این خوراک استفاده می کند و اگر در بازار آزاد بفروشد سود سرشاری خواهد داشت.

جعفری پیشنهاد کرد: اگر دولت اقدام به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات خوراک دام و طیور می کند اجازه دهد تا تولیدکنندگان داخل هم اجازه صادرات داشته باشند،‌قیمت های دستوری باید حذف کرد چراکه عامل مهم در کاهش کیفیت نهاده های دامی است.

در ادامه این نشست مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونیهای خوراک دام و طیور از برگزاری نمایشگاه تخصصی کارخانه های خوراک  از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۷۰ شرکت داخلی و تعدادی از نمایندگان خارجی از جمله دو شرکت از روسیه حضور خواهند داشت در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای علمی در باره  ارتقای کیفیت نهادها بحث و بررسی می شود.

وی افزود: در این نمایشگاه دو شرکت روسی قرار است استفاده از باقلای مصری به عنوان خوراک جایگزین سویا را معرفی کنند که می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز به سویا را در کشور برطرف کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *