اهم اخبار

اعتراض وزارت کشاورزی به بازار برنج + قیمت منطقی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در بازار شب عید و ایام نوروزی برنج تنها محصول خوراکی بود که با نوسان قیمت مواجه شد و وزارت جهاد کشاورزی نیز نسبت به آن اعتراض داشته و به گفته معاون این وزارتخانه، دلالان عامل گرانی این محصول هستند چراکه هیچ کمبودی در بازار نداریم و قیمت منطقی کیلویی ۸۰۰۰ تومان است.

عباس کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد و واردات این محصول همچنان با تعرفه انجام می‌شود که برای ادامه‌ آن باید بازار برنج به صورت کامل رصد شود.

وی افزود: سال گذشته واردات برنج با تعرفه ۴۰ درصدی وارد می‌شد که برای سال جاری باید به قوانین و مقررات گمرکی رجوع کنیم تا ببینیم در آنجا چه تعرفه‌ای برای واردات برنج در نظر گرفته می‌شود.

دلالان مقصر گرانی برنج در ایام نوروز

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در خصوص وضعیت بازار برنج اعلام کرد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم برنج با توجه به هزینه‌های تولید حدود ۸۵۰۰ تا ۸۸۰۰ تومان برای ارقام شاخصی مانند طارم و هاشمی است اما افزایش قیمت برنج و فروش آن بیش از این قیمت غیرمنطقی است که باید کنترل شود.

کشاورز ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی براساس وظایف قانونی خود از طریق همه ابزارهای لازم مانند کنترل واردات، قیمت توافقی، تقویت خرید تضمینی و غیره بازار برنج را تنظیم خواهد کرد و به قیمت کنونی برنج در بازار مصرف اعتراض دارد که البته وزارت جهاد کشاورزی موظف به تنظیم بازار خرده‌فروشی هم نیست.

به گفته وی، نیاز کشور در یکسال به برنج به عنوان یک محصول استراتژیک دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن است که تولید سالانه این محصول به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

کشاورز اظهار کرد: واردات برنج در سال گذشته به اندازه کافی صورت گرفت که با توجه به میزان وارداتی که مرزنشینان نیز انجام می‌دهند می‌توان گفت هیچ کمبودی هم‌اکنون در بازار برنج وجود ندارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *