اهم اخبار

اعضای کمیسیون کشاورزی مخالف انحلال سازمان تعاون روستایی هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تمام ۲۵عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با مصوبه هیئت دولت برای انحلال سازمان تعاون روستایی مخالف هستند.

به‌ گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس، درباره مصوبه هیئت وزیران برای حذف یا انحلال سازمان تعاون روستایی عنوان کرد: این مصوبه هیئت وزیران به چندین دلیل صحیح نیست.

جهانگیرزاده افزود: دلیل اول اینکه در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، طبق قانون اساسی باید ۲۵درصد اقتصاد در کنار بخش خصوصی و دولتی در اختیار بخش تعاون قرار بگیرد.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، عدم ‌اجرای این اصل (اختصاص ۲۵درصد از اقتصاد به تعاونی‌ها) باعث بروز مشکلاتی در حوزه کشاورزی، روستایی و تولید زیرشاخه‌های مرتبط شده است و وزارت جهاد کشاورزی باید مطالبه‌گر ۲۵درصد سهم تعاون از اقتصاد کشور باشد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دلیل دوم برای مخالفت با این مصوبه این است که سازمان تعاون روستایی با توجه به وظیفه حاکمیتی محوله در ابعاد حمایتی، هدایتی و نظارتی و ظرفیت هشت‌هزار و ۲۰۰تشکل تعاونی به‌عنوان شبکه تعاونی مویرگی در تمام کشور به‌عنوان بازوی بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و با میلیون‌ها تن ظرفیت زیرساختی و انباری و توزیع و تولید میلیونی انواع نهاده‌ها و تولی‌گری نظام‌های بهره‌برداری در اراضی پایاب سدها در استان‌های مرزی با شبکه عظیم مردمی و بیش از ۱۰میلیون بهره‌بردار و سهامدار در جامعه هدف به‌عنوان یک حلقه واسط تأثیرگذار و مهم بین دولت، حاکمیت و قشر مولد روستایی است و باید بیش از پیش مورد حمایت جدی قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل سوم برای مخالفت این است که واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی با اصل۴۴ قانون اساسی، یعنی قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و برنامه ششم توسعه مغایرت دارد.

جهانگیرزاده با بیان این‌که به این دلایل با این مصوبه مخالف هستیم، توضیح داد: در کمیسیون کشاورزی بحث‌های مفصلی صورت گرفته است تا این مصوبه عملیاتی نشود.

این نماینده مجلس بیان کرد: هرچند وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی مشکلاتی دارند، اما کشاورزان از عملکرد تعاون روستایی به‌دلیل خرید محصولات کشاورزی راضی هستند. تعاون روستایی در دادن نهاده به کشاورزان عملکرد خوبی داشته است. متأسفانه اگر این وظیفه در حیطه اختیارت وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد، این امر به‌خوبی تحقق پیدا نخواهد کرد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *