اهم اخبار

افزایش تولید زعفران تنها مسئله کشاورزی کشور نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار گفت: در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیشتر به زعفران توجه می‌شود اما مشکل ما فقط در تولید زعفران خلاصه نمی شود و سایر محصولات کشاورزی هرکدام به نوع خود می‌تواند سبب تولید ثروت و رونق اقتصادی شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد صادقی روز چهارشنبه ۹ تیر در نشست تخصصی و سراسری فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار که با حضور روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های بازرگانی کشور در اتاق بازرگانی اراک برگزار شد، با تاکید بر اینکه وظیفه اتاق های کشور ایجاد اشتغال و آبادانی در کشور است، اظهار کرد: این فراکسیون از بهمن سال ۹۸ راه اندازی شده که البته اتاق ایران با تشکیل این فراکسیون مخالف بود، اما در نهایت دو هفته پیش موفق به دریافت موافقت اتاق ایران نیز شدیم.

وی افزود: در این فراکسیون بحث ریاست مطرح نیست و همه با همکاری و همفکری در کنار یکدیگر فعالیت دارند و امور را پیش می برند. بین استان ها نباید تفرقه و قومیت گرایی باشد و ظرفیت های ناشناخته و فراموش شده در استان ها به ویژه روستاها باید شناسایی شود.

رییس اتاق بازرگانی اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال کوچک و بزرگ و دومین استان دارای صنایع تخصصی و پایتخت صنعتی کشور است.

ناصر بیکی افزود: حوزه کشاورزی در استان مرکزی همچون سایر استان‌های کشور مظلوم واقع شده و می طلبد که توجه به این بخش مورد توحه ویژه مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی اراک فعال است، با توجه به فعالیت شرکت‌های مادر تخصصی از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، آلومینیوم اراک و هپکو در استان مرکزی، کارت بازرگانی اتاق این شهرستان با سایر اتاق‌ها متفاوت است.

بیکی اضافه کرد: سه عضو از پنج عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی اراک از فعالان عرصه کشاورزی هستند و اکنون ۲۷ کارت عضویت در این اتاق وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: از جمله شاخصه های اقتصادی استان مرکزی وجود شهرک صنعتی کاوه ساوه با سه هزار هکتار وسعت و ۵۵ سال قدمت، شرکت آلومینیوم اراک و شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل زینتی است.

بیکی بیان کرد: اتاق بازرگانی اراک در زمینه تعامل با بخش خصوصی و دولتی در سطح کشور پیشگام است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اراک نیز افزود:  استان مرکزی در کنار صنعت در بخش کشاورزی نیز جزو قطب های مهم کشاورزی کشور است، از ۵۸۷ واحد تولیدی در حوزه طیور ۵۲۲ واحد فعال، از ۸۳ واحد شیلات ۶۱ واحد فعال و از ۳۷۲ واحد دام صنعتی ۲۰۵ واحد فعال هستند.

مجتبی جلالوندی: در سطح استان مرکزی ۸۶۳ واحد دامداری کوچک روستایی، ۱۶۶ هزار مترمربع گلخانه گل و گیاه زینتی، ۱۸۳۴۴ مترمربع گیاهان دارویی، ۷۳۰۰ مترمربع محصولات جالیزی، بیش از یک میلیون متر مربع سبزی و صیفی و ۱۵۵۰ واحد گلخانه فعال هستند که از مجموع گلخانه های استان ۲۵۰ گلخانه در زمینه صادرات فعال هستند.

رئیس کمیسوین کشاورزی اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: سطح آبی محصولات زراعی ۱۶۰ هزار هکتار و محصولات دیم ۲۲۰ هزار هکتار و مجموع میزان تولید محصولات کشاورزی ۲ میلیون تن است. در سطح استان ۶۱۶۴ هکتار محصولات باغی آبی و ۸۲۶ هکتار محصولات باغی دیم وجود دارد.

جلالوندی بیان کرد: ۹۴ واحد مرغ تخم گذار، ۱۴۶۷ بهره بردار عسل با ۱۳۲ هزار کلنی، ۵۹۴ واحد مرغداری گوشتی با ۶۵ هزار تن تولید گوشت، ۴۲ شرکت تولید ادوات کشاورزی، ۲۲ واحد بسته بندی گیاهان دارویی و ۲۳۴ واحد صنایع تبدیلی از دیگر ظرفیت های استان است. در مجموع صادرات محصولات کشاورزی ۱۶۲ میلیون دلار است که متاسفانه به سبب نزدیکی به استان های بزرگ تر بیشتر محصولات ما از سایر استان ها صادر می شود و این آمار کاملا دقیق نیست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *