اهم اخبار

افزایش سطح زیر کشت با کشاورزی از راه دور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای برای تحول کشاورزی، چند سالی است در دستور کار حوزه فضایی قرار گرفته است، نقشه‌هایی که کشاورزی را متحول خواهند کرد.

در سه سال اخیر فصل جدیدی از فناوری‌های حوزه فضایی در وزارت ارتباطات دنبال می‌شود که به آن تهیه نقشه تراکنش و برآورد سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی می‌گویند. این نقشه با روش‌های سنج از راه دور کشاورزی را متحول کرده و با استفاده از این نقشه می‌توان سطح زیرکشت محصولات راهبردی کشور را مشخص کرد.

تازه‌ترین ویدیویی که از سری ویدیوهای «ایران هوشمند» از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده، نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که با استفاده از فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد و «کشاورزی پلاس» هم نامیده می‌شود، با روش سنج از راه دور به دنبال ایجاد تحول در مدیریت صنعت کشاورزی از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است.

با استفاده از این نقشه‌ها می‌توان دریافت که چقدر از زمین‌های کشور زیر کشت چه محصولی است و تا پایان سال چه مقدار از آن محصول برداشت می‌شود.

این نقشه کاربردهای بیشماری دارد، میزان آبی که برای این رشد و نمو محصولات نیاز است را مشخص می‌کند و با مدیریت تولید از تولید بیش از حد یا کمبود تولید جلوگیری می‌کند.

کشاورزی پلاس این فرصت را در اختیار کشاورزان و مدیران حوزه کشاورزی قرار می‌دهد که وضعیت آفت زمین را مشخص کرده و برای از بین بردن آن فکری کنند. تخمین مواردی از این دست با وجود نقشه‌ها، از راه دور انجام شدنی است و نیازی به حضور در محل ندارد.  

از همین رو می‌توان از کاربردهای متعدد سنجش از دور به عنوان ابزاری مناسب در مشاهده، ارزیابی، کنترل، نظارت و مدیریت منابع خاکی و آبی، پوشش گیاهی، محیط زیست، اکوسیستم و بلایای طبیعی، استفاده کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *