اهم اخبار

افزایش ۴۵ درصدی سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی طی سال جاری نزدیک به ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده که در مقایسه با سال‌های گذشته این حجم سرمایه‌گذاری کم سابقه می باشد.

کامبیز عباسی اظهار داشت: از این ۶ هزار میلیارد تومان، ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و مابقی آورده شخصی و خرید نقدی بوده است.

وی بخشی از این افزایش سرمایه‌گذاری را ناشی از تغییرات قیمتی و بخش دیگر را به دلیل تنوع حوزه‌های توسعه و فضای جدید مکانیزاسیون در زیربخش‌های مختلف کشاورزی مانند توسعه کاربری پهبادهای کشاورزی، توسعه کاشت مکانیزه کلزا، گندم و جو و توسعه مکانیزاسیون در حوزه دام، طیور و شیلات عنوان کرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: امسال برای نخستین بار خریدهای نقدی ماشین‌های کشاورزی را به حوزه کمباین و تراکتور تسری داده‌ایم.

وی درباره مزیت‌های تسهیلات بانکی برای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۵ درصد به کشاورزان ارایه می‌شود که ۳ درصد کمتر از نرخ سود رایج کشور است ضمن آن که اقساط تسهیلات توسط کشاورزان سالانه پرداخت می‌شود.

کشت مکانیزه ۷.۹ میلیون هکتار اراضی گندم و جو

عباسی در مورد توسعه مکانیزاسیون در بخش زراعت اذعان داشت: امسال به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت شلتوک برنج درشالیزارها به صورت مکانیزه صورت گرفت.

وی افزود: ۴۲۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه کشت و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار برداشت مکانیزه شد.

به گفته عباسی در سال جاری نزدیک به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم و جو آبی و دیم نیز تحت کشت مکانیزه قرار گرفت که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بخش باغبانی تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون در بخش باغبانی صورت گرفت.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولاتی مانند پسته و زیتون، ۱۲ درصد مرکبات و ۳ تا ۵ درصد نخیلات به صورت مکانیزه و نیمه‌مکانیزه برداشت شدند.

وی با بیان این که از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغات کشور، توجه ما بیشتر بر عملیات برداشت و داشت است، اظهار داشت: عملیات کاشت به طور عمده مکانیزه است و در ۳۵ تا ۵۵ درصد باغات عملیات داشت مانند هرس و سمپاشی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

عباسی درباره بخش شیلات نیز گفت: در این حوزه چند عملیات از جمله برگشت و تصفیه آب در فرآیند تولید آبزیان، هوادهی یا اکسیژن‌دهی به آب حوضچه‌های ماهیان گرمابی و سردآبی به منظور افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و کنترل کیفیت آب مهم است و ما به دنبال توسعه مکانیزاسیون در این بخش‌ها هستیم.

سهم ۱۰ درصدی سرمایه گذاری مکانیزاسیون در بخش دام و طیور

وی با اشاره به بخش دام و طیور بیان داشت: ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مکانیزاسیون در سال جاری سهم بخش دام، طیور و آبزیان بوده و تلاش می‌کنیم این سهم را به ۲۵ درصد برسانیم.

عباسی ادامه داد: ما به دنبال توسعه اتوماسیون در واحدهای مرغداری، سیستم‌های نوین شیر دوشی و خطوط کشتارگاه‌های مرغ و طیور، توسعه قفس‌های نوین مرغداری، استفاده از ماشین‌های نوین در زمینه‌هایی از جمله پخش علوفه برای دام، دستگاه‌های تهویه هوا و کود خشک‌کنی و استفاده از سامانه‌های خورشیدی هستیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در همین حال اضافه کرد: به تمام تجهیزاتی که به پنل‌های خورشیدی مربوط می‌شوند، تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی درباره گلخانه‌های کشور گفت: در حوزه گلخانه‌ها ۴۱ فناوری اعم از تجهیزات آبیاری، دستگاه‌های سمپاشی و ماشین‌آلات برای عملیات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت شناسایی کرده‌ایم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *