اهم اخبار

افزایش ۵۵ درصدی تولید گوشت/ تناقض در آمار گوشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی مرکزآمار ایران از افزایش ۵۵ درصدی گوشت در کشتارگاه‌ها یعنی افزایش همین میزان مصرف داخلی خبر می‌دهد که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش سرانه مصرف از ۱۲ کیلوگرم به ۸ کیلوگرم می‌گوید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، ذبح دام کشتارگاه‌های رسمی در مهر ١٣٩٩ به نسبت ماه مشابه سال ١٣٩٨، نشان‌دهنده افزایش ۵۵ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

بنا به اعلام مرکز آمار، مقدار تولید گوشت در مهر ١٣٩٩ نسبت به ماه مشابه سال ١٣٩٨ برای گوسفند و بره ۵٣ درصد، برای بز و بزغاله ٣٨ درصد، برای گاو و گوساله ۶١ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ١٣٠ درصد افزایش و برای شتر و بچه‌شتر ٣٩ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است نه تنها این میزان افزایش مصرف را نداریم، بکله سرانه مصرف گوشت گوسفندی از ۱۲ به ۸ کیلوگرم رسیده است.

سه نکته وجود دارد که باور افزایش ۵۵ درصدی مصرف گوشت را سخت کرده است، نخست اینکه: قیمت گوشت در دوسال گذشته افزایش زیادی داشت و از کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان تا ۱۶۵ هزار تومان بالا آمد، هرچه قیمت ها افزایش می‌یابد، بدیهی است که به همان میزان تقاضا برای این محصول هم کاهش می‌یابد و یا با محصولات مشابهی مانند گوشت مرغ و یا سویا جایگزین می‌شود.

نکته دوم: روشن است که مردم به ویژه قشر متوسط به پایین جامعه که درآمد آنها طی سال افزایش اندکی دارد، نمی‌تواند هزینه زیادی را برای گوشت با قیمت بالا بپردازد، بنابراین پذیرش افزایش مصرف گوشت با این قیمت های سرسام آور بسیار سخت است.

نکته سوم: سرانه مصرف مرغ در دو سال گذشته از ۲۰ کیلو به بیش از ۳۰ کیلو رسیده و این نشان می‌دهد که بخشی از تقاضای گوشت به دلیل گرانی این محصول به سمت خرید مرغ سرازیر شده، یعنی در دو سال گذشته سرانه مصرف گوشت کاهش و به سرانه مصرف مرغ اضافه شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *