اهم اخبار

اقدام دولت درشکستن قیمت گوشت قرمز / گوشت ماه رمضان تامین است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین دام کشور قیمت فعلی گوشت قرمز را بالا دانست و گفت: دولت برای کاهش قیمت گوشت قرمز و حذف دلالان با بهره برداری از واحد پرواربندی صنعتی و کشتارگاه زیاران، تلاش در کاهش قیمت این محصول دارد.

«منصور پوریان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بخشی از بالابودن قیمت گوشت قرمز را مربوط به سوء استفاده برخی دلالان از فضای سیاسی کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بخش عمده دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز کشور از منابع داخلی و بخشی دیگر از محل واردات تامین می شود، بنابراین کمبودی در تامین گوشت قرمز کشور نداریم.
وی گفت: وزارت جهادکشاورزی برای متعادل شدن قیمت دام زنده اقدام به ایجاد بزرگترین واحد صنعتی پرواربندی دام و کشتارگاه زیاران در قزوین کرده تا با عرضه و کشتار روزانه دام صنعتی، گوشت قرمز را با قیمت مصوب دولتی به دست مصرف کنندگان برساند.
رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه فعالیت رسمی این کشتارگاه از این هفته آغاز خواهد شد، گفت: عرضه گوشت قرمز از این کشتارگاه در دو بخش عرضه لاشه مستقیم، گوشت قرمز بسته بندی و گوشت چرخ شده بسته بندی خواهد بود که در تلاشیم در کاهش ۷۰ درصدی گرانی قیمت این کالا گام برداریم.
به گفته پوریان، کشتارگاه زیاران با وسعت ۲۴۰ هکتار به عنوان بزرگترین کشتارگاه کشور توان عرضه روزانه بین یک هزارو ۵۰۰ تا دو هزار لاشه دام سبک را به شکل بسته بندی دارد.
وی علت گرانی گوشت قرمز را عرضه محدود دام زنده توسط برخی تولید کنندگان، حضور چوبداران دلال و قصابی ها برشمرد و اظهارداشت: با وجود تامین گوشت مورد نیاز داخلی و کاهش تقاضای مصرف به علت بالا بودن قیمت ها، اما همچنان قیمت این محصول به شکل غیرقابل قبولی روند صعودی دارد.
رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده یکی دیگر از علل گرانی گوشت را وجود یک میدان عرضه دام زنده در میدان قم عنوان کرد.

**قصابان: حاضریم گوشت قرمز را دور بریزیم اما ارزان به مردم ندهیم
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد برخی قصابی ها و کسانی که به نوعی سودهای کلان نصیبشان می شود نمی خواهند قیمت ها کاهش پیدا کند، به طوری که برخی قصابی ها گفته اند حاضرند گوشت قرمز روی دستشان بماند، فاسد و دورریز شود اما گوشت را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسانند که این نشان دهنده مشکل جدی ما در شبکه توزیع گوشت است.
پوریان به کاهش توان خرید مردم در تهیه گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: آمارهای خرید نشان می دهد قصابی ها در گذشته بین دو تا سه روز یکبار گوشت تهیه می کردند، اما اکنون خرید قصابی ها به هفتگی یا ۱۰ روزیکبار رسیده است.

** درجه بندی گوشت قرمز در کشتارگاه زیاران
رئیس شورای تامین دام درباره درجه بندی گوشت قرمز گفت: در کشتارگاه زیاران گوشت قرمز در سه بخش درجه بندی بره ، میش و بز برچسب می گیرد.
وی براین باور است که اگر شیوه دلالی ایجاد شده در سیستم عرضه دام سبک و سنگین میدان قم به سمت میدان زیاران سوق داده شود با عرضه دام و کشتار منظم و تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی توزیع با نرخ مصوب عملیاتی می شود.
پوریان درباره واحدهای پرواربندی زیاران گفت: اکنون دام زنده موجود کشور به شکل سنتی است و نمی توان روی ان برنامه ریزی خوبی داشته باشیم ، اما از ابتدای سالجاری با تاکید بر فعالیت پرواربندی های صنعتی، تلاش داریم از اواسط هفته جاری یا ابتدای هفته آینده دام واحدهای پرواربندی صنعتی به صورت تضمینی به بازار عرضه شود تا مشکل ساختار تولید نیز برطرف شود.
به گفته وی، در واحدهای پرواربندی صنعتی تولید بره به شکل برنامه ریزی شده و متداول انجام خواهد شد به نحوی که بره های پرواربندی ۴۵ روزه تا دو ماهه برای کشتار عرضه می شوند که این امر نظمی در تولید بره و توزیع گوشت ایجاد می کند.

** گوشت قرمز ماه مبارک رمضان تامین است
پوریان اقدام های مذکور را در کاهش قیمت گوشت قرمز موثر دانست و افزود: گوشت قرمز مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است و قیمت ها روند کاهشی خواهد گرفت.
وی ادامه داد: حتی برای ماه مبارک قربان نیز کمبودی در تامین دام زنده کشور نداریم و آمادگی داریم دام زنده مورد نیاز را عرضه کنیم.
رئیس شورای تامین دام کشور به دامدارانی که دام هایشان را به منظور فروش گران تر نگهداری می کنند، توصیه کرد: با شروع کار واحد پرواربندی صنعتی و کشتارگاه بزرگ زیاران قیمت هر کیلو دام سبک زنده (بره) به ۱۳۰ هزار ریال (۱۳ هزارتومان) درب کشتارگاه ها فروکش می کند، بنابراین آنانی که دامهای شان را به منظور افزایش قیمت ها نگهداری می کنند بدانند موجب ضرر و زیانشان می شود و سودی نخواهند برد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون هر کیلوگرم دام زنده سبک در سراسر کشور با قیمت های کمتر از هر کیلو ۱۵۰ هزار ریال( ۱۵ هزارتومان) و در تهران بیش از ۱۵۵ هزار ریال( ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومان) و دام سنگین (گوساله) با نرخ ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار ریال( ۱۲ تا ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان) در محل دامداری ها به فروش می رسد.
این درحالیست که در بازار مصرف قیمت هرکیلوگرم شقه گوشت گوسفندی (بره، میش و بز) و گوساله با نرخ هایی بیش از ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار ریال( ۴۰ تا ۴۵ هزارتومان) به فروش می رسد و همچنین نرخ گوشت های تفکیکی ران، سردست، فیله، مرغ ران، گردن، کله و پاچه و جیگر با قیمت های بالاترو متفاوت به فروش می رسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *