اهم اخبار

الگوی کشت در خوزستان باید مدیریت شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

استاندار خوزستان گفت: میزان آبی که سال گذشته به استان تعلق گرفت حدود ٣ میلیارد متر مکعب بود که با همکاری فرمانداران، ائمه جمعه و تشکل‌های کشاورزی توانستیم ضمن اقناع سازی کشاورزان و مدیریت آب از تنش تابستانه حوزه کرخه عبور کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، صادق خلیلیان در نشست کارگروه استانی سازگاری با کم آبی اظهار کرد: میزان آبی که سال گذشته به استان تعلق گرفت حدود ٣ میلیارد متر مکعب بود که با همکاری فرمانداران، ائمه جمعه و تشکل‌های کشاورزی توانستیم ضمن اقناع سازی کشاورزان و مدیریت آب از تنش تابستانه حوزه کرخه عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری می‌توانیم با مدیریت و همدلی این فصل کشت را به خوبی پشت سر بگذاریم، بیان کرد: الگوی کشت باید مدیریت شود تا به شرایط بهتری از نظر بارندگی برسیم؛ بنابراین همه مدیران به ویژه تشکل‌های کشاورزی باید پای کار باشند.

خلیلیان عنوان کرد: براساس میزان آب موظفیم که الگوی کشت را تعیین کنیم؛ اینجاست که نقش تشکل‌های کشاورزی نمایان می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در سال گذشته این بود که با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی توانستیم ٢۴ درصد خرید تضمینی گندم را افزایش دهیم؛ به امید خدا این رکورد امسال نیز برقرار خواهد بود و سهمیه‌ای که برای خوزستان در نظر گرفته شده تحقق پیدا خواهد کرد.

در ادامه عباس صدریان‌فر، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: مدیریت آب و کشاورزی در سال گذشته با هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها به خوبی صورت گرفت و فصل کشت پاییزه گذشته را با بهترین خروجی پشت سر گذاشتیم.

وی عنوان کرد: امسال نیز با رهنمودهای استاندار با وجود اینکه در کرخه محدودیت‌هایی وجود دارد و شرایط منابع آب کمتر از سال گذشته است، بنا را بر این گذاشتیم تا با همدلی و همکاری دستگاه‌های متولی شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که کمترین آسیب به کشاورزان وارد شود.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: بخشی از تصمیمات لازم در سطح استان و مابقی به صورت ملی اتخاذ می‌شود که امیدواریم با هماهنگی میان این دو به نتیجه خوبی برسیم.

همچنین در حاشیه این جلسه مقرر شد شرکت نیشکر و صنایع جانبی برای کمک به تامین آب مردم در حوزه کرخه به دستور استاندار خوزستان و معاونان ایشان جهت همکاری با سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی پمپاژ آب از قسمت انتهایی رودخانه دز به کانال زهاب بر دهخدا و از آنجا به قسمت انتهایی رودخانه کرخه نور را تخلیه کند تا در بازه ۱۵ کیلومتر تا هورالعظیم آب روستاهای اطراف کرخه نور و هویزه را تامین شود .

در پایان مسعود اسدی، نماینده کشاورزان استان خوزستان ادامه داد: در حوزه کارون، دز و مارون مشکلی برای کشت پائیزه نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: استاندار خوزستان و معاونان ایشان در سال گذشته تمام قد وارد بحث مدیریت آب شدند؛ فرمانداران، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان نیز در بحث مدیریت آبی عملکرد بسیار خوبی داشتند.

نماینده کشاورزان خوزستان بیان کرد: اینکه امسال توانستیم با نیمی از میزان آب گذشته، بدون هیچ‌گونه تنشی برای کشور و استان بیرون بیاییم، حاصل تلاش استانداری، کشاورزان، تشکل‌ها، جهاد کشاورزی و فرمانداران است.

اسدی افزود: هم اکنون نیز فعالیت‌ها در جهت اقناع سازی مردم برای کشت در حوزه کرخه در حال انجام است اما در سایر حوزه‌ها هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

سرویس خبری: استان ها

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *