اهم اخبار

امضای تفاهم‌نامه احیای منابع آب و خاک شرکت کشت و صنعت مغان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تفاهم‌نامه احیای منابع آب و خاک شرکت کشت و صنعت مغان توسط مدیران عامل شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک کشور و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: در قالب این تفاهم‌نامه همکاری ۱۳ ماده‌ای که با هدف بهبود بهره‌وری و احیای منابع آب و خاک کشاورزی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان امضا شده، مطالعه تفصیلی کل اراضی کشاورزی تحت اختیار این شرکت انجام خواهد شد.

قاسم محمدی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه، راهکارهای مختلف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و مراحل اجرایی آن توسط شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک کشور تدوین و طراحی شده و مطالعه تفصیلی و اجرایی اراضی زهدار اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان انجام خواهد شد.

وی، زهکشی حدود ۲ هزار هکتار از اراضی تحت اختیار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را از جمله مفاد دیگر این تفاهم‌نامه ذکر کرد و ادامه داد: در قالب این تفاهم‌نامه، مطالعه تفصیلی و اجرایی سامانه آبیاری، استقرار سامانه هوشمند آبیاری، مطالعه و اجرای آبیاری زیرسطحی در باغات و زراعت و مطالعه و اجرای شبکه آبیاری و کانال‌ها و راهکارهای بهبود راندمان انتقال آب و نیز و توسعه شبکه آبیاری در محدوده اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان با تاکید بر توجه به افزایش بازده اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این بنگاه اقتصادی بزرگ بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان به علت قرار گرفتن زیر شمول اصل ۴۴، تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی، ممنوعیت سرمایه‌گذاری دولتی، ممنوعیت اخذ تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری مشارکتی با محدودیت منابع مواجه است.

وی اضافه کرد: با وجود این محدودیت‌ها، سرمایه‌گذاری عمرانی و تجهیز شرکت با استفاده از منابع داخلی و درآمدها آغاز شده به طوری علاوه بر سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی، حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از بدهی معوقه شرکت هم تسویه شده است.

محمدی همچنین گفت: ثبت رکورد بی نظیر برای ۲ سال پی در پی در زمینه تولید گندم، جو، کلزا و چغندر قند در طول تاریخ تاسیس شرکت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از جمله دستاوردهای اخیر این شرکت است.

وی از امضای تفاهم‌نامه تولید ارقام باکیفیت و پربازده بذر گندم و جو با کشور صربستان با کشت الگویی ۵۰ هکتار از اراضی این شرکت خبر داد و افزود: به دنبال سنجش عملکرد ارقام کشت شده و با تامین بذر مورد نیاز منطقه، استان و کشور، شرکت کشت و صنعت مغان جایگاه خود را به عنوان پیشران تولید در عرصه کشاورزی تثبیت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، احیای زمین‌های کشاورزی این شرکت را از اهداف کاری مدیریت جدید این مجموعه ذکر کرد و گفت: حدود ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشت و صنعت مغان زهدار بوده و میزان پایین تولید آنها متوسط عملکرد زراعی این مجموعه اقتصادی را به شدت کاهش داده است و بر همین اساس، زهکشی این اراضی در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور(پارس) که از زیرمجموعه‌های توانمند وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود، برای اجرای طرح‌های احیای منابع آب و خاک شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با هدف همکاری برای افزایش تولید و تامین امنیت و اقتدار غذایی کشور انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *