اهم اخبار

انباشت ۱۵ هزار تن شیرخشک در انبارها/ آزادسازی صادرات خامه و کره، راه حل پایداری تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک از انباشت ۱۰ تا ۱۵ هزار تن شیرخشک واحدهای تولیدی در انبارها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک درباره آخرین وضعیت صادرات شیرخشک اظهار کرد: بنابر آمار از سال ۹۳ به بعد مازاد شیرخام تولیدی پس از تبدیل به شیرخشک صادر می شد که متاسفانه در سال ۹۷ با اتخاذ تصمیم عجولانه وزارت صمت، صادرات شیرخشک ممنوع اعلام شد.

او افزود: در اواخر سال ۹۸ و سال ۹۹ به سبب عدم جذب شیر دامدار، سهمیه برای صادرات شیرخشک اعلام شد و از اسفند سال گذشته با دریافت مابه التفاوت به ازای هر کیلو ۱۶ هزار تومان، صادرات آزاد شد.

سلیمی ادامه داد: با توجه به دریافت مابه التفاوت، صادرات با این قیمت خریداری ندارد و انتظار برآن است که مابه التفاوت پرداخت نشود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو شیرخشک را ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون نرخ جهانی هر کیلو شیرخشک ۲‌.۷ تا ۲.۸ دلار است که با احتساب ارز نیمایی، قیمت تمام شده به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد که با این وجود قیمت تمام شده برابر با نرخ صادراتی است و پرداخت ۱۶ هزار تومان مابه التفاوت غیر منطقی است.

او با اشاره به تفاوت شیرخشک صنعتی با شیرخشک نوزاد بیان کرد: شیرخشک نوزاد بر مبنای فرمولاسیون خاص با شیرمادر شبیه سازی شده است که در آن فرمولاسیون از شیرخشک بدون چربی استفاده می کنند که آن میزان در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به انباشت ۱۰ تا ۱۵ هزار تن شیرخشک واحدهای تولیدی گفت: گرچه میزان انباشت شیرخشک‌ نوزاد در کشور بالاتر از این رقم است، اما قابلیت صادرات آن وجود ندارد، چرا که مجوز صادرات تنها به تولیدکنندگان داده می شود.

او ادامه داد: کارخانه های تولید شیرخشک با پرداخت مابه التفاوت ۱۶ هزار تومان محکوم به تعطیلی می شوند، چه بسا ۳۰ ماهی که صادرات شیرخشک ممنوع بود، اما با افزایش قیمت شیرخام و کاهش سرانه مصرف، مازاد تولید شیرخشک در داخل جذب نمی شد که با این وجود نمی توان جلوی صادرات را گرفت چرا که گاو ماشین مکانیکی نیست که بتوان آن را خاموش کرد.

سلیمی درباره آینده تولید شیرخام در کشور بیان کرد: با استمرار روند دریافت مابه التفاوت از صادرات شیرخشک و کاهش میزان صادرات، شیرخام تولیدی جذب نمی شود که در نتیجه منجر به کشتار گاوهای شیری و کمبود تولید طی مدت زمان ۶ ماه تا یک سال خواهد شد که این امر فشار زیادی به مصرف کننده وارد می کند، لذا اتخاذ تصمیم عاقلانه در این مسئله یک ضرورت به شمار می رود چرا که تنها با خروج شیر خشک مازاد و تبدیل آن به نهاده دامی، این چرخه ادامه می یابد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی در پایان با بیان اینکه از ۱۲.۵ کیلو شیرخام، یک‌کیلو چربی و یک کیلو شیرخشک استحصال می شود، تصریح کرد: با افزایش قیمت مصوب شیرخام در این ۲ قلم کالا، ۲۵ هزار تومان بر مبنای شیرخام افزایش قیمت داشتیم که با احتساب هزینه های سربار و دستمزد، رقم بالاتر از این نرخ است که صادرات مازاد تولید شیرخشک و آزادسازی صادرات کره و خامه تنها راه حل پایداری و استمرار چرخه تولید است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *