اهم اخبار

انتقاد از قیمت تضمینی محصولات استراتژیک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن قند و شکر گفت: تناسب در قیمت گذاری محصولات استراتژیک برای سال زراعی آینده رعایت نشده و رشد چند برابری نرخ محصولات رقیب چغندر قند موجب کاهش تولید و از دست رفتن خودکفایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات تولیدکننده قند و شکر با اشاره به تعیین قیمت تضمینی ١۴٧٣ تومان برای چغندر قند بهاره و قیمت ١۴٢٢ تومان برای چغندر پاییزه گفت: نگرانی ما این بود که افزایش قیمت چغندر قند به گونه‌ای باشد که قیمت شکر تولید داخل افزایش چشمگیری داشته باشد و مزیت رقابتی تولید داخل با واردات از بین برود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قیمت تعیین شده برای چغندر قند رقم خوبی است اما عدم رعایت تناسب افزایش قیمت محصولات رقیب چغندر قند ایجاد مشکل کرده است.

وی با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری برای محصولاتی مانند چغندر قند که در ارتباط مستقیم با صنعت قند و شکر کشور است باید صاحبان صنایع نیز در جلسات حضور داشته باشند و نظرات خود را مطرح کنند، افزود: بین ۵٠ تا ۵۵ هزار نفر کشاورز چغندرکار تحت پوشش صنایع قند و شکر هستند و هیچ ارتباطی هم با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های دولتی ندارند و در ارتباط مستقیم با صنعت هستند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه دولت مردان نباید پشت درهای بسته برای صنایع تصمیم بگیرند، گفت: قبلاً در کمیسیون شورای اقتصاد نماینده انجمن را دعوت می‌کردند و ما نیز. نظرات و پیشنهادات خود را ارائه می‌کردیم اما در این دوره تنها به صحبت تلفنی با ما اتکا شد و متأسفانه نتیجه نهایی نیز مطلوب نبود.

تناسب در قیمت گذاری محصولات استراتژیک رعایت نشده است

دانایی ادامه داد: بر اساس فرمولی که پیش از انقلاب نیز وجود داشته در تعیین قیمت‌های تضمینی همواره قیمت گندم به عنوان نرخ پایه انتخاب می‌شد و بر اساس آن قیمت سایر محصولات نیز تغییر می‌کرد به عبارتی اگر قرار بود که قیمت‌ها صعود یا سقوط کند در یک رژیم اتفاق می‌افتاد و نسبت بین قیمت‌های محصولات مختلف کاملاً رعایت می‌شد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته که قیمت گندم پنج هزار تومان تعیین شد نرخ چغندرقند ۱,۲۴۷ تومان و ۶ ریال بود که این قیمت ۲۳ تا ۲۵ درصد قیمت گندم بود و رقم مناسبی به شمار می‌آمد و همچنین قیمت دانه‌های روغنی از جمله سویا ١.۵ تا ١.٩ قیمت گندم بود اما امسال قیمت دانه‌های روغنی دو برابر شده و قیمت چغندر قند ٢٠ درصد نرخ گندم است.

وی با اشاره به این که محصولاتی مانند سویا و آفتابگردان رقیب چغندرقند به حساب می‌آیند، گفت: در حال حاضر کشت آفتابگردان در غرب کشور و آذربایجان غربی به شدت افزایش پیدا کرده و مسئله عدم رعایت نسبت در تعیین قیمت‌ها نیز منجر به این می‌شود که تولید چغندر قند به شدت فروکش کند.

خودکفایی شکر را از دست می‌دهیم

دانایی با بیان اینکه امسال در آستانه خودکفایی شکر قرار داشتیم، افزود: با قیمت‌های تعیین شده، سال آینده این دستاورد را از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت نسبت در تعیین قیمت‌ها موجب می‌شود که دو تا سه محصول در کشت غالب شود و دستاوردهای دیگر از بین برود، افزود: با این وضعیت سال آینده چند محصول تولید بسیار زیادی خواهد داشت و روی دست کشاورزان و دولت می‌ماند از طرفی ما باید واردات شکر انجام دهید.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه هم اکنون چه پیشنهادی برای برون رفت از این چالش وجود دارد؟، گفت: هم اکنون قیمت‌ها ابلاغ شده و دیگر نمی‌توان نرخ سایر محصولات را تغییر داد تنها راهکاری که وجود دارد این است که دولت قیمت چغندر را با رعایت نسبت‌های سنوات قبل ترمیم کند تا تولید این محصول آسیب نبیند که البته این اتفاق نیز منجر به افزایش قیمت تمام شده چغندر قند و در نهایت افزایش نرخ شکر تولیدی خواهد شد.

چاره‌ای جز افزایش قیمت چغندرقند نیست

دانایی با اشاره به اینکه در صورت رعایت تناسب قیمت بین محصولات مختلف، نرخ ۱,۴۷۳ تومان برای چغندرقند نرخ نسبتاً مناسبی بود، گفت: در حال حاضر باید این قیمت به ۱۶۰۰ تا ۱,۷۰۰ تومان افزایش پیدا کند و ما با این اتفاق مزیت قیمتی تولید داخل را نسبت به واردات از دست می‌دهیم اما برای جلوگیری از افت تولید چغندر قند و از دست رفتن خودکفایی شکر چاره دیگری نداریم.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیتی که وزیر جدید جهاد کشاورزی به تشکل‌های بخش خصوصی می‌دهد، افزود: اخیراً قرار شده است که ۱۵ تشکل بطور همزمان جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی داشته باشند و مشکلات بخش را مطرح کنند که البته معتقد هستیم چنین جلساتی با این حجم از افراد خروجی مناسبی ندارد و بهتر است که وزیر با تشکل‌های تخصصی به طور جداگانه دیدار کند و نظرات و پیشنهادات آنها را بشنود و مد نظر قرار بدهد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *