اهم اخبار

انتقاد کلانتری به سیاست‌های کشاورزی برنامه ششم توسعه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفر به استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه بودجه این سازمان از بودجه دو منطقه آزاد تجاری کمتر است، گفت: کشور ما از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای رنج می‌برد که اتخاذ سیاست‌هایی برای افزایش تولیدات کشاورزی در برنامه ششم توسعه از جمله این تصمیمات جزیره‌ای است.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از تالاب هشیلان کرمانشاه با بیان اینکه محیط زیست از اساسی‌ترین ارکان توسعه پایدار است، اظهار کرد: برای تحقق توسعه پایدار دیگر ارکان توسعه نظیر اقتصاد و مسائل اجتماعی باید در کنارهم قرارگیرند.

وی به مشکلات فرارروی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمانی کوچک با بودجه محدود سالانه حدود ۴۲۰ میلیارد تومانی است که این بودجه کمتر از کمک دولت به دو منطقه آزاد تجاری است و با این اعتبارات محدود نمی‌توان محیط زیست را حفظ کرد. با این شرایط باید از کمک‌های مردمی استفاده و به سمتی حرکت کنیم که ۸۰ میلیون ایرانی به ۸۰ میلیون محیط‌بان تبدیل شوند.

کلانتری پیشنهاد ایجاد معاونت فرهنگی- اجتماعی در سازمان حفاظت محیط زیست را مطرح کرد و گفت: با ایجاد این معاونت می‌توان حفاظت از محیط زیست را به دل خانواده‌ها برد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ ذخایر ژنتیک کشور اعم از ذخایر گیاهی و جانوری از نبود بانک ژنی در کشور انتقاد کرد.

رییس سازمان محیط زیست افزود: دفاع از حقوق شهرندی مردم که در وضعیت محیط زیستی خوبی زندگی کنند از دیگر وظایف اصلی سازمان محیط زیست است.

کلانتری با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در کشور گفت: برای مثال تحقق هدفگذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه برای افزایش تولیدات کشاورزی باعث می‌شود مصرف آب کشور ۳۵ میلیارد متر مکعب بیشتر شود، این درحالیست که هم اکنون نیز سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب داریم.

وی اولین معضل محیط زیستی کشور را بحران آب دانست و تصریح کرد: با ادامه روند موجود در ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد وسعت کشور آب نخواهد داشت. با وجود بحران آب، متاسفانه گاهی مشغول مسائلی همچون آلودگی هوا یا زباله می‌شویم، درصورتی‌که عمق فاجعه بحران آب بسیار جدی است.

کلانتری در پایان با بیان اینکه توسعه هیچ تضادی با محیط زیست ندارد، گفت: در کشور چهار میلیون بیکار داریم و نباید با بهانه‌تراشی جلوی سرمایه‌گذاری را در کشور بگیریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *