اهم اخبار

انتقال فناوری و بومی‌سازی طرح توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس اجرایی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با بومی‌سازی طرح توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس، تعاونی‌های صیادی، تقویت و توسعه اشتغال ایجاد می‌شود.

 

 

به گزارش ایسنا، ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس تفاهم‌نامه مشترک با سازمان شیلات کشور و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان داخلی، تعاونی صیادان و شرکت‌های خارجی انتقال و بومی‌سازی دانش فنی توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس را در اولویت برنامه‌های سال جاری خود قرار داده است.

در حال حاضر مذاکرات شرکت‌های فعال خارجی و دانش‌بنیان داخلی برای انتقال این فناوری انجام شده که سازوکار و فرآیند انجام این طرح در حال بررسی و نهایی شدن است. در صورت تامین اهداف و خواسته‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان شیلات در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور و همچنین ایجاد اشتغال، این فناوری با یک مدل و فرآیند مشخص به شرکت‌های داخلی منتقل می‌شود.

پذیرنده انتقال این فناوری از یک طرف شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان توسعه دهنده فناوری و از طرف دیگر جامعه صیادان به عنوان بهره‌بردار نهایی خواهند بود. استفاده از تخصص شرکت‌های خارجی در کنار پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی روند دستیابی به فناوری ساخت و نصب قفس‌های پرورش ماهی را سرعت می‌بخشد. بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، تجربه و امکانات داخلی و خارجی و تقویت تعاونی‌های صیادی و توسعه اشتغال از جمله مزایای اجرای این طرح در حوزه شیلات است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، همچنین طرح دیگری نیز برای بوم‌سازی کلیه مراحل طراحی تا بهره‌برداری پروژه پرورش ماهی در قفس با تکیه بر توان داخلی شرکت‌های فعال در حوزه شیلات و یا شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه در حال انجام است که این طرح نیز در مرحله طراحی و تست در مقیاس‌های آزمایشگاهی بوده و می‌توان امیدوار بود با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان های ذیربط توسعه یابد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *