اهم اخبار

ایجاد پایانه‌های صادراتی پسته و انار در ساوه و زرندیه اقدامی ارزآور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: راه اندازی و ایجاد پایانه های صادراتی انار و پسته در مناطق ساوه و زرندیه اقدامی اثربخش در ایجاد ارزش افزوده برای باغداران محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ علی صفری افزود: مدیریت پایانه‌های صادراتی پسته در زرندیه و انار در ساوه با این مجموعه نیست و منتظر تکمیل و راه اندازی آن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هستیم.

وی افزود: از آنجا که ماهیت و جنس فعالیت پایانه‌های صادراتی از نوع بازرگانی است، بنابراین مدیریت این آنها با اداره کل صنعت، معدن و تجارت می‌باشد اما تامین محصولات مورد نیاز با جهاد کشاورزی است.

صفری افزود: ایجاد پایانه صادراتی انار در ساوه به عنوان قطب تولید این محصول در کشور که از نظر کمیت و کیفیت در سطحی بسیار مناسب قرار دارد، یک ضرورت است.

وی، همچنین با اشاره به وجود باغات پسته ارگانیک در شهرستان زرندیه و قسمت های از ساوه، راه اندازی پایانه صادراتی پسته را اقدامی موثر از حیث ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور دانست.

به گفته سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، در زمینه تولید کمی و کیفی محصولات پسته و انار در شهرستان‌های زرندیه و ساوه مشکلی وجود ندارد اما لازم است زیرساخت‌های صادراتی و پایانه‌های مربوط به این حوزه‌ها از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود چون جنس این کارها از نوع بازرگانی است.

شهرستان ساوه دارای ۱۵ هزار هکتار باغ انار است که سالانه تا ۲۵۰ هزار تن ظرفیت برداشت محصول دارد و یکی از شاخص‌های انار این شهرستان میزان آبدهی تا ۴۲ درصد است اما نبود پایانه صادراتی سبب می‌شود هر سال باغداران برای جبران هزینه‌های خود، محصولات شان را به صورت سردرختی یا پس از برداشت با قیمتی پایین به دلالان بفروشند هرچند بخش زیادی از آن روانه کارخانه‌های فرآوری می شود.

مهرماه امسال جلسه‌ای میان جهاد دانشگاهی استان مرکزی و مدیران شهرستان برگزار و قرار بر این شد که ساخت پایانه صادراتی انار از سوی این نهاد علمی- تحقیقاتی پیگیری شود که تاکنون اطلاعی از اقدامات به عمل آمده در دست نیست.

در شهرستان زرندیه نیز حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته ارگانیک وجود دارد و پایانه صادراتی آن هرچند پیشرفت مناسبی داشته است اما به طور کامل در مدار استفاده قرار ندارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *