اهم اخبار

ایران و اقلیم کردستان عراق در حوزه دامپروری همکاری می کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ایران و اقلیم کردستان عراق برای تبادل دانش فنی دامپروری و صادرات محصولات دامی همکاری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با بِگرد دلشاد شکرالله طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: دو هدف اصلی دامپروری در ایران تأمین پروتئین حیوانی و توسعه پایدار شغل دامپروری در کشور است.

وی افزود: ما سه راهبرد برای رسیدن به اهداف دامپروری داریم که شامل ارتقا کمی و کیفی تولیدات، ساختار فضای کسب و کار و ارتقا بهره وری تولیدات دامی می‌شود.

رضایی ادامه داد: اقدامات انجام شده در ایران برای ارتقا کمی و کیفی تولیدات شامل ایجاد ترکیبات ژنتیکی دام و افزایش تولید شیر و گوشت با اجرای طرح‌های اصلاح نژادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با نحوه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران امکان کشت ذرت، دانه و کنجاله سویا و غلات وجود ندارد و با واردات مواد اولیه و نهاده‌های دام و طیور به کشور، نسبت به تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اقدام می‌شود.

وی افزود: در عین حال ایران هفتمین کشور تولیدکننده گوشت مرغ است و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ صنعتی تولید می‌کند.

رضایی با اشاره فعالیت‌های دامپروری در ایران خاطرنشان کرد: به طور میانگین سرانه مصرف روزانه پروتئین دامی در ایران بیش از ۳۷ گرم است که نزدیک به ۶ گرم آن از طریق آبزیان و ماهی، حدود ۳۰ گرم از طریق محصولات دامی شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ تأمین می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته تولید شیر در ایران حدود ۱۱.۵ میلیون تن بوده و پیش بینی می‌شود امسال به ۱۱.۹ میلیون تن برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نزدیک به ۸۹۰ هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید می‌شود که به خاطر حرام بودن گوشت خوک در اسلام، این میزان تولید محدود به گوشت گاو و گوسفند بوده و ایران در میزان جمعیت گوسفند چهارمین کشور در جهان و در زمینه جمعیت گاو هولشتاین در رده‌های بالای دنیا قرار دارد.

رضایی در رابطه با تولید دیگر ماکیان در ایران عنوان کرد: نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گوشت سفید از طریق پرورش شتر مرغ، بوقلمون و طیور بومی و حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به دیگر تولیدات دامی در ایران ادامه داد: تولید حدود ۱۱۵ هزار تن عسل، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم ژل رویال، برمه موم و گرده گل و استخراج میلیتین (ماده موثره زهر زنبور عسل) با خواص دارویی متعدد و قیمت جهانی بالا از فعالیت‌های بخش زنبورداری در ایران است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران جزو ده کشور اول دنیا در پرورش کرم ابریشم و تولید ابریشم است، گفت: یک هزار و ۶۷۰ تن پیله تر در سال گذشته تولید شده است و ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها می‌تواند شامل صدور دانش فنی تجهیزات صنعت دام و طیور در تمام زمینه‌ها، صادرات محصولات دامی و مواد ژنتیکی دامی باشد.

اقلیم کردستان عراق در ابتدای راه توسعه کشاورزی

در ادامه این جلسه، بگرد دلشاد شکرالله طالبانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اقلیم کردستان عراق در همسایگی ایران قرار دارد و ما مرز زیادی با ایران داریم و باید برای انتقال تجربیات ایران در زمینه دانش فنی کشاورزی، دامپزشکی، تولیدات دامی و صادرات محصولات کشاورزی از ایران به کردستان عراق با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: دولت جدید اقلیم کردستان زمینه خوبی را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی بخش کشاورزی و دامپروری فراهم کرده است.

طالبانی تصریح کرد: بازارهای اقلیم کردستان عراق و کشور عراق برای محصولات کشاورزی ایران آمادگی کامل دارد، همچنین ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توانند در زمینه ارتقا صنعت کشاورزی اقلیم کردستان با هم همکاری کنند.

وی در رابطه با تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: محصولات دامی اقلیم کردستان عراق به خصوص مرغ و تخم مرغ به بازارهای کشور عراق صادر می‌شود، نزدیک به یک‌هزار و ۶۲۶ واحد مرغداری در اقلیم کردستان فعال هستند که ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کنند و ۳۶ کارخانه خوراک دام در این اقلیم وجود دارد.

وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اذعان کرد: در تمام مباحث بخش کشاورزی و دامپروری، اقلیم کردستان عراق در ابتدای راه قرار دارد و برخی از موضوعات مدنظر ایران برای همکاری، در کشور ما وجود ندارد.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق واردکننده گوشت قرمز ترکیه و کشورهای همسایه است و توان تأمین گوشت قرمز از تولید داخل را ندارد اما این واردات تاکنون از ایران نبوده و به دنبال راهکار این همکاری و واردات هستیم.

طالبانی خواستار همکاری ایران برای پرورش گاو هولشتاین در اقلیم کردستان عراق شد و ادامه داد: این امر می‌تواند به اشتغال روستاییان ما کمک کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *