اهم اخبار

بازار ایتالیا گزینه مناسبی برای توسعه صادرات خرماست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در میلان ایتالیا با اشاره به اینکه بازار این کشور گزینه مناسبی برای توسعه صادرات خرمای ایران است، تهیه نقشه راه برای استفاده از فرصت را ضروری برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) از اتاق کرمان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در میلان با اشاره به اینکه بازار ایتالیا گزینه مناسبی برای توسعه صادرات خرمای کشور است، گفت: برای معرفی بیشتر این محصول در بازارهای شهرهای مختلف ایتالیا و دستیابی به بازار هدف مستمر و رو به رشد و حضور گسترده، باید نقشه راهی مشخص با در نظر گرفتن همه جنبه‌های تجاری و فرهنگی آن کشور تدوین کرد.

داریوش صولت، در نشست مجازی رئیس اتاق کرمان و جمعی از فعالان اقتصادی استان با موضوع توسعه تجارت خرما در میلان افزود: باید تلاش‌ها برای تغییر دیدگاه مردم ایتالیا نسبت به تفننی بودن خرما اصلاح و نقش مهمی در سبد غذایی آنها و در صنایع شیرینی‌پزی و شکلات‌سازی ایفا کند.

او با بیان اینکه بر اساس آمارها، ایران سومین تولیدکننده خرمای جهان است، ادامه داد: باید این رتبه در بازارهای هدف معرفی و سپس ارتباطات تجاری ایجاد، بازاریابی‌ها انجام و سپس قراردادهای لازم منعقد شود تا نتیجه لازم برای توسعه صادرات به دست آید.

صولت، به نمونه‌ای از همکاری کنسولگری میلان با استان‌های کشور در زمینه صادرات محصولات آنها پرداخت و خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته اتاق مازندران با مرکز تهیه و توزیع مواد کشاورزی و فرآورده‌های غذایی میلان قراردادی را منعقد کرد و کار صادرات محصولات منطقه را آغاز می‌کند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در میلان، ادامه داد: این مرکز نیاز بازار شمال ایتالیا با حدود ۳۵ میلیون نفر جمعیت را تأمین می‌کند و می‌تواند مرجعی برای تبادل‌نظر و شریک تجاری ایران در حوزه خرما باشد که باید به آن توجه کرد.

او بیان کرد: در ایتالیا سوپرمارکت‌هایی با شعب زیاد و بازار مصرف اختصاصی فعال هستند که برای تأمین کالاهای خود به‌صورت مستقیم اقدام می‌کنند که این سوپرمارکت‌ها نیز می‌تواند محل رجوع ما برای مراودات تجاری باشند.

صولت خاطرنشان کرد: ایتالیا به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب یکی از معدود نقاط خاص در اروپاست که مواد غذایی را تأمین و به سایر کشورهای اروپایی صادر می‌کند.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان با تأکید بر ساماندهی و توسعه صادرات کالاهای استان به‌ویژه کالاهایی با تکنولوژی بالا در سال ۱۴۰۰ گفت: باید اقتصاد ما صادرات محور باشد که لازمه آن تولیدی است که رقابت‌پذیر، بهره‌ور، با استفاده از تکنولوژی بالا و دارای برند باشد.

سیدمهدی طبیب زاده، تصریح کرد: ایتالیا یکی از شرکای تجاری ایران در همه ادوار بوده و اکنون نیز با توجه به شرایط تحریم‌ها مراودات تجاری با ایران را همچنان حفظ کرده و کرمان نیز همواره از این فرصت همکاری استفاده کرده است.

او ادامه داد: ۱۰ درصد صادرات کشور به ایتالیا، مربوط به استان کرمان است که در دو قلم کالا بوده که می‌توان حجم این صادرات و ارقام صادراتی را افزایش داد.

طبیب زاده، با تأکید بر تجارت برد- برد بین دو طرف افزود: از سوی دیگر ماشین‌آلات ایتالیایی نیز در ایران و کرمان فعال هستند که این موضوع طرفین را به همکاری تشویق می‌کند.

در ادامه رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: ایران با ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خرما به‌عنوان دومین صادرکننده این محصول در جهان است و در صورت رفع برخی مشکلات ناشی از تحریم‌ها این میزان صادرات به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

محسن رشیدفرخی، با بیان اینکه ایران ازنظر تعدد ارقام خرما رتبه اول در دنیا را داراست، افزود: پس از رفع تحریم‌ها که امیدواریم به‌زودی شاهد آن باشیم می‌توان بهتر و گسترده‌تر از قبل در بازار خرمای جهان نقش‌آفرینی کرد.

او تصریح کرد: بهترین روش برای معرفی بیشتر خرمای ایران به جهان شرکت در نمایشگاه‌هاست که انجمن ملی خرمای ایران آمادگی برقراری ارتباط با سرکنسول میلان در این زمینه را دارد.

در ادامه رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در بم گفت: امیدواریم بررسی‌های لازم برای استقرار پایگاهی در یکی از شهرهای کشور ایتالیا انجام شود تا هم نیاز داخل کشور ایتالیا پوشش داده شود و هم زمینه صادرات مجدد به سایر کشورهای اروپایی فراهم آید.

محمدحسین اکبری یزدی، افزود: از سرکنسول ایران در میلان درخواست داریم راه‌های برقراری ارتباط با مراکز بزرگ توزیع مواد غذایی و محصولات کشاورزی و سوپرمارکت‌های ایتالیا را در اختیار صادرکنندگان استان کرمان قرار دهند تا بتوان برای توسعه صادرات این محصول تلاش کرد.

او به بازدید چند سال گذشته جمعی از فعالان اقتصادی خرما کرمان از ماشین‌آلات بسته‌بندی در ایتالیا اشاره و اظهار کرد: کارشناسان ایتالیایی اعلام کردند که خرمای بم به دلیل ظرافت پوست آن قابلیت بسته‌بندی اتوماتیک با استفاده از این ماشین‌آلات را ندارد و قرار شد مطالعات لازم برای تولید ماشین‌آلات برای بسته‌بندی خرما توسط یکی از شرکت‌های ایتالیایی انجام شود که کار متوقف مانده و این موضوع باید پیگیری شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *