اهم اخبار

بازار فروش مواد غذایی هند گرم خواهد شد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش گسترده قیمت مواد غذایی ضروری در هند به دلیل بارندگی نامناسب و اندک، دولت را مجبور به انجام مجموعه‌ای از اقدامات برای افزایش عرضه و کاهش فشارهای تورمی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، در حالی که تورم خرده فروشی سالانه در ماه جولای به بالاترین حد خود در ۱۵ ماه گذشته یعنی ۷.۴۴ درصد رسیده بود، تورم قیمت مواد غذایی به ۱۱.۵ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم در بیش از سه سال و نیم گذشته بود و دولت این کشور را وادار کرد تا برای جلوگیری از هرگونه واکنش سریع اقدام کند.

دو منبع دولتی که از ذکر نامشان اجتناب کردند، افزودند که دولت هند برای کاهش مشکلات برای مصرف‌کنندگان کم درآمد، در نظر دارد برنامه غذای رایگان را گسترش دهد که قرار است در دسامبر به پایان برسد. تخمین زده می‌شود که یارانه‌های غذایی ۱.۹۷ تریلیون روپیه هند (۲۳.۸۳ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ برای دولت هزینه داشته باشد و گسترش طرح غذای رایگان می‌تواند این هزینه را افزایش دهد.

دولت هند فروش سبزیجات یارانه‌ای به ویژه پیاز و گوجه‌فرنگی را از طریق شبکه توزیع خود افزایش داده است و در عین حال ذخایر گندم و شکر را در بازار آزاد کرده تا قیمت‌ها را کاهش دهد. منابع دولتی اعلام کردند که این اقدامات ممکن است بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای دولت هزینه داشته باشد. علاوه بر این، دولت قرار است برای اولین‌بار در طی سال گذشته صادرات شکر را ممنوع کند. البته ماه گذشته صادرات برنج را ممنوع کرد. رویترز گزارش داده است که دولت همچنین برای اولین بار در سال‌های اخیر واردات گندم را بررسی می‌کند.

یکی دیگر از منابع دولتی که او نیز از ذکر نامش اجتناب کرد، گفت که دولت بیشتر نگران غلات و حبوبات است تا مواد فاسدشدنی زیرا این مواد بیشترین سهم را در سبد غذایی مصرفی افراد دارند. یکی از تاجران حبوبات گفت: قیمت حبوبات نیز ممکن است برای بیش از یک سال بالا بماند زیرا دوره خشکی بازده را کاهش می‌دهد. آشوک جین، رئیس انجمن بازرگانان قند بمبئی گفت که انتظار می‌رود با بهبود تقاضا طی مراسم مذهبی در ماه‌های آینده، قیمت شکر نیز افزایش یابد و با نگاهی بیشتر به آینده، عدم اطمینان در مورد عرضه برای فصل آینده وجود دارد.

عدم قطعیت در مورد چشم‌انداز محصولات تابستانی و زمستانی افزایش یافته است زیرا احتمال ۹۵ درصد وجود دارد که ال نینو از دسامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ غالب شود. ال نینو علاوه بر بارش کمتر، دمای هوا را بالاتر از حد نرمال نگه می دارد. یک فروشنده مستقر در بمبئی هم گفته است که موج گرما در ماه‌های زمستان می‌تواند باعث مرحله دوم افزایش قیمت شود.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *