اهم اخبار

بازار محصولات پروتئینی با مصوبه و دستور مدیریت نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل یک شرکت تولید لبنیات در اراک گفت: با مصوبه و دستور نمی توان بازار محصولات پروتئینی و قیمت های آن را مدیریت کرد چراکه قیمت ها متاثر از عرضه و تقاضاست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایسنا؛ حامد امینی در خصوص وضعیت تولید و قیمت لبنیات با بیان اینکه صنایع غذایی کشور متاثر از نرخ دلار است، افزود: صنایع غذایی کشور از جمله صنعت لبنیات ارتباط مستقیمی با نرخ ترجیحی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد و متاسفانه این امر ایرادات و مشکلاتی را رقم زده است.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و مدیریت جامعی در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ورود نهاده های دامی و تبدیل آن به پروتئین مانند مرغ، گوشت و شیرخام از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و ساماندهی درستی در این حوزه صورت نگرفته و انتقادات شدیدی نسبت به این اوضاع مطرح است.

امینی با بیان اینکه سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی تخصیص می یابد تا مردم پروتئین ارزان مصرف کنند، گفت: در حال حاضر مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد که مبلغی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است را دولت متقبل شده و یارانه پرداخت می شود تا مردم پروتئین ارزان در اختیار داشته باشند، اما در واقع این هدف در شرایط موجود محقق نشده است.

وی تاکید کرد: هر کیلوگرم شیر خام امروز به قیمت ۵ هزار تومان از دامدار خریداری می شود و وضعیت گوشت و تخم مرغ هم که مشخص است، درخواست فعالان صنعت لبنیات این است که اگر قرار است مدیریتی اعمال نشود، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند و هزینه نابجا روی دوش کشور گذاشته نشود و یارانه مستقیم به مردم داده شود.

مدیرعامل شرکت صلا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی این یارانه درگیر رانت شده است، گفت: گروهی در حال استفاده از این رانت هستند و به دولت هم اجازه نمی دهند که تصمیم درست بگیرد. دولت قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۴۱۵۰ تومان مصوب می کند، اما امروز کیلویی ۵ هزار تومان خریداری می کنیم و این شرایط و قیمت گذاری در واقع متاثر از بازار است نه تصمیمات دولت و ستاد تنظیم بازار کشور.

وی تصریح کرد: متاسفانه عملکرد و قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار تاثیر آنچنانی بر کاهش و کنترل قیمت ها ندارد چراکه بازار متاثر از عرضه و تقاضاست و اگر عرضه زیاد شود قطعا کاهش قیمت خواهیم داشت در غیر این صورت حوزه پروتئین کشور با دستور و جلسه مدیریت نمی شود.

امینی در خصوص افزایش قیمت لبنیات بیان کرد: شرکت صلا تحت نظارت سازمان تعزیرات قرار دارد و طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار قیمت ها افزایش یافته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *