اهم اخبار

با آغاز ماه رمضان صورت گرفت؛ بحران شیر، روغن و آرد در الجزایر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

روزهای اول ماه رمضان در الجزایر، شهروندان شاهد صف‌های طولانی برای خرید اقلام اساسی غذایی، عمدتاً کالاهای یارانه‌ای مانند شیر، روغن خوراکی و آرد هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از العربی الجدید، روزهای اول ماه رمضان در الجزایر، شهروندان شاهد صف‌های طولانی برای خرید اقلام اساسی غذایی، عمدتاً کالاهای یارانه‌ای مانند شیر، روغن خوراکی و آرد هستند. ساعت‌های طولانی انتظار در مقابل مغازه‌ها در میان سکوت حکومت که پیش از این وعده‌ یافتن راه‌حل برای بحران کمبود کالا داده بودند، خشم الجزایری‌ها را افزایش داده است.

شهروندان به طور فزاینده ای از افزایش قابل توجه قیمت کالاهای غذایی و کمبود شدید برخی از آنها رنج می‌برند. نزدیک به یک ماه است که الجزایر با کمبود شدید شیرخشک زندگی می‌کند و همین امر باعث شده تا هر روزه جمعیتی از شهروندان در مقابل فروشگاه‌های مواد غذایی صف‌آرایی کنند و منتظر رسیدن کامیون شیر یارانه‌ای باشند. الجزایری‌ها برای یک کیسه شیر از ساعت شش صبح هر روز در صف می‌ایستند. 

“صف شرم”

عبدالله معتوک می‌گوید که «بعد از نماز صبح مستقیماً از مسجد می‌آید تا جای خود را در صف رزرو کند تا  شیر بخرد و معمولاً بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا نوبت به او برسد. وی به العربی الجدید گفت: “بی منطقی است که الجزایری‌ها پس از ۶۰ سال استقلال در چنین وضعیتی زندگی کنند. شهروندان کشورهای توسعه یافته به این فکر می‌کنند که چگونه خود و کشورشان را توسعه دهند و هر روز صبح ما با شرمساری برای بردن شیر در صف ایستاده‌ایم.

صف از شیر یارانه‌ای شروع می‌شود، تا به صف روغن و آرد، نان، و صف سیب زمینی در برخی نقاط می‌رسد.

دولت الجزایر به قیمت شیر ​​یارانه می دهد، زیرا قیمت یک لیتر آن ۲۵ دینار (۲۳ سنت آمریکا) تعیین شده است، در حالی که قیمت شیر ​​بدون یارانه بسته به کیفیت بین ۵۰ تا ۱۰۰ دینار است.

تولیدکنندگان معتقدند که دلیل کمبود شیر در مغازه‌ها و بازارها احتمالاً کاهش سهم کارخانه‌ها از شیرخشک است.

عبدالوهاب زیانی، رئیس فدراسیون تولیدکنندگان شیر الجزایر، در مصاحبه با العربی الجدید، خاطرنشان می‌کند که دلایل ثبت کمبود شیر به دلیل توزیع ضعیف شیر است.

کمبود روغن و آرد خوراکی با آغاز ماه روزه همچنان ادامه دارد و بحران نفت و آرد در الجزایر جنجال‌های بیشتری را به وجود آورده است. مقامات اعلام می‌کنند که این بحران توسط تاجران ساخته شده است.

رئیس انجمن بازرگانان الجزایر، به العربی الجدید تأیید می‌کند که «تجار عمده فروشی و خرده فروشی در یافتن روغن های خوراکی در مارک های مختلف (۳ مارک) مشکل دارند

بلنوآر می‌افزاید: «قیمت روغن‌های خوراکی بر اساس تصمیم دولت تعیین می‌شود و هرگونه افزایشی توسط دلالانی صورت می‌گیرد که فکر می‌کنم به دولت اعلام جنگ کرده‌اند چراکه در پایان سال ۲۰۲۱ قانونی وضع کرد تا با اعمال جریمه‌های بیشتر با سفته بازی مبارزه کند.

وی ادامه می‌دهد: در مورد مشکل آرد، مشکل مشخص نیست که در اداره غلات است یا در کارخانه‌ها. ما هیچ کدام از توجیهات را متوجه نشدیم.

الجزایر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان است.

شکست دولت

پیشگامان شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی را برای برکناری وزیر بازرگانی ،کمال رزیک، راه‌اندازی کردند.

سامی بوگلیت، کارشناس اقتصادی معتقد است: «دولت در مدیریت پرونده معیشت شهروندان ضعف قابل توجهی از خود نشان داده و در بسیاری از موارد اظهارات عجیب و غریبی دارد که بحران را به طرف‌های خارجی و دیگر مواردی که ذهن نمی‌پذیرد ارجاع می‌دهد.»

یک اقتصاددان هشدار داد که «محدود کردن بیش از حد واردات، دامی است که دولت در سال ۲۰۲۱ در آن گرفتار شد. از نظر اعداد، توانست جریان واردات را کاهش دهد، اما این کار به قیمت سلامت و قدرت الجزایری‌ها تمام شد، چیزی که باید در سال ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گیرد، زیرا باید بین محدود کردن واردات و منطقی کردن آنها تفاوت قائل شد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: العربی‌الجدید

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *