اهم اخبار

با شکست های بزرگ مکدونالد در تاریخ آشنا شوید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با سابقه ۵۰ سال فعالیت، مک دونالد با رشدی گسترده و شهرت جهانی خاص خود رقم فروش حدودا ۲۵ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۶۶ پیش بینی کرده است. در حالی که این شرکت در راستای نیل به هدف فوق محصولات مشتری پسند متعددی را ارائه داده است، در برخی موارد نیز اشتباهاتی به چشم می خورد. در زیر به بعضی از اشتباهات تاسف بار این شرکت اشاره می کنیم.

شکست های تاریخی مک دونالد
امتحان کردن محصولات جدید و متعدد توسط شرکت ها چندان عجیب نیست. بسیاری از ایده های جدید مک دونالد مثل “McLobster” شامل یک نوع سالاد لابستر درون یک ساندویچ هات داگ، پر فروش نبودند و به سرعت از منوی برند خارج شدند. هر چند این هیولا های دریایی تابستان سال ۲۰۱۶ باز هم در ابعادی کوچک تر وارد منو شدند.

هنوز هم تعداد انگشت شماری از این ایده ها موفقیت زیادی را به دست می آورند. ساندویچ “McRib”، به شکل دنده واقعی در شرایطی آغشته به سس باربیکیو کباب شد اما از زمان عرضه در سال ۱۹۸۱ میلادی رواج فراوانی را میان عموم مردم یافت. در ادامه نیاز به آزمودن محصولات جدید احتمال تجربه یک سری شکست های به یاد ماندنی را به وجود خواهد آورد. در زیر به چند نمونه از این شکست ها اشاره می کنیم:

McLean Delux: این ساندویچ حاوی گوشت گاو و برگر با عصاره جلبک های دریایی مخصوص مشتریانی است که به سلامت خود می اندیشند. مک دونالد با آگاهی از نیاز بازار به غذاهای حافظ سلامتی، با جایگزین کردن سهم بزرگی از چربی با آب و تزریق جلبک دریایی و با وجود عدم رضایت مشتریان، همبرگری ۹۱ درصد عاری از چربی عرضه کرد.

McSalad Shakers: بار دیگر مک دونالد مشتری آگاه تر به اصول سلامتی را مخاطب قرار داد و سالاد فنجانی را عرضه کرد. پس از ریختن سس درون فنجان، از مشتری انتظار می رفت تا با بستن درب آن کل فنجان را تکان دهد. این موضوع باعث اعتراض مشتریانی شد که تمایلی به استفاده از سس نداشتند.

McSpaghetti: مک دونالد همیشه در صدد توجه به منبع هر غذا بر آمده است پس این بار به سراغ پاستای ایتالیایی شامل اسپاگتی، لازانیا و فتوچینی آلفردو رفت. با وجود عدم موفقیت این ایده و شکست آن در ایالات متحده آمریکا، McSpaghetti هنوز در برخی بازار های بین المللی در دسترس است.

یک مشکل بزرگ
به هر حال، ایده وعده غذایی حجیم در سال ۱۹۹۳ و به روز کردن غذا از طریق یک بطری نوشیدنی ۱۲۰۰ گرمی و ظرف اضافی بزرگی پر از سیب زمینی سرخ کرده با افزایش قیمت ناچیز برای مدتی طولانی گریبانگیر مک دونالد شد. کالری هر یک از این غذا ها معادل نیاز بدن به کالری در هر شبانه روز است.

بزرگ ترین شکست ها در تاریخچه مکدونالد

در حالی که فروش این وعده غذایی به روز شده ظاهرا تاثیر خوبی بر روی عملکرد شرکت گذاشت، واکنش احتمالی جامعه پزشکی و حتی دولت مک دونالد را طوری بی آبرو کرد که هنوز نتواسته است از شر آن خلاص شود. فیلم مستند “Super-Size Me” در سال ۲۰۰۴ میلادی با نمایش عادات غذایی نسبتا سالم فیلمساز دنیای مستند، مورگان اسپارلاک، او را صرفا در حال خوردن غذا های مک دونالد هر روز هفته به تصویر می کشید. در ادامه با ثبت تغییرات وضعیت سلامت روحی و جسمی او پس از سی روز اجرای این برنامه، مضرات رژیم غذایی فوق نمایان گردید.

مک دونالد همان سال این وعده غذایی Super-Size را از منوی خود حذف کرد اما تاثیر مستند فوق و ضرر وارده به تصویر مک دونالد نزد مردم باعث شد تا تغییر این نگرش توسط شرکت سخت گردد. معرفی سالادها و دیگر وعده های غذایی سالم تر در منو، قرار دادن گام شمار در وعده های غذایی بچه ها و حمایت بیشتر از ورزشکاران و رویداد های ورزشی فقط تا حدی موفق به زدودن آثار این بی آبرویی از چهره مک دونالد شد. به همین دلیل نمونه فوق بزرگ ترین شکست مک دونالد نام گرفت.

تغییر اخیر حاکی از نشانه های خوب
هنوز ظاهرا حرکات عالی مک دونالد در سال های گذشته به رشد چشمگیر این شرکت در عرصه های ارزش سهام و ورود به بازار های جدید کمک کرده اند. یکی از اقدامات خوب این برند McCafe است که در کنار تبدیل فضایی از رستوران ها به کافه های مجزا حتی منجر به تاسیس کافه های مستقل در برخی مناطق نیز شد. با وجود آن که مدت کوتاهی از تاسیس شعبه های متلف McCafe می گذرد اما فقط در چند سال گذشته مک دونالد با برخوردی جدی تر این بخش از کسب و کار خود را توسعه داده است.

ایده تاسیس McCafe نمونه ای از مدرنیزه کردن رضایت بخش برند و کمک به مک دونالد برای رقابت مستقیم تر در بازار با شرکت های مد روز تر از جمله استارباکس به شمار می رود. استارباکس با عرضه ساندویچ های صبحانه و ناهار به زور به بازار مک دونالد وارد شد و حالا مک دونالد را در حال توسل به زور و ورود به بازار خود با ارائه کافه های مدرن و انواع قهوه توسط فردی متخصص می بیند. این اتفاق می تواند رد پای مک دونالد را بدون ترکیب رستوران های موجود پر رنگ کند.

تلاش اخیر برای تبدیل کسب و کار و جلب توجه مصرف کنندگان به روش های جدید و تازه ظاهرا تاکنون موثر واقع شده است. استیو ایستربروک، مدیر عامل مک دونالد از ۱۸ ماه پیش تاکنون، امسال در تماسی راجع به تغییر فوق چنین نظر داد:
مشتریان به گام های ما برای ساخت یک مک دونالد بهتر توجه می کنند. جدید ترین امتیاز ما در زمینه جلب رضایت مشتری پیشرفت در هفت بازار از نه بازار بزرگ مک دونالد را نشان می دهد. در ایالات متحده آمریکا، ما شاهد نشانه های بیشتری از بهبود برداشت های مردم نسبت به برند هستیم. این یافته ها از گزارش اخیر یک شرکت فعال در زمینه تحقیقات بازار به نام “YouGov” به دست آمدند که به بررسی درک و برداشت مصرف کننده از ۱۴۰۰ برند مختلف در جهان می پردازد. در میان برند های مورد بررسی، مک دونالد از لحاظ بهبود جایگاه، رتبه چهارم و از لحاظ خدمات سریع در رستوران (QSR) رتبه نخست را کسب کرد.

تغییر روند کسب موفقیت و پیروزی های غیر منتظره در عرصه های رضایت فزاینده مشتری از برند و رشد روز افزون قیمت سهام آن تا ۲۵% در دو سال گذشته مشهود بوده است. با وجود برخی شکست ها در گذشته، تمایل مک دونالد به آزمودن محصولات جدید ظاهرا در حال حاضر به کمک شرکت آمده است. با توجه به اقدامات مبتکرانه اخیر نظیر عرضه برگر های تازه، ارائه صبحانه در همه ساعت های روز و ایجاد امکان ثبت سفارش از طریق تلفن همراه، روند رو به رشد مک دونالد حتما در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه می یابد.

بزرگ ترین شکست ها در تاریخچه مکدونالد

مترجم: مرضیه فروتن . ام .بی .ای

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *