اهم اخبار

با مزایا و معایب برنج قهوه‌ای آشنا شوید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برنج قهوه‌ای منبع قوی از پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما می‌افزاید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه topcount.co، یکی از انواع برنج که در بازار وجود دارد و خاصیت فراوانی برای آن ذکر می‌شود، برنج قهوه‌ای است.

معمولا هر ماده غذایی در شکل خالص خود، بهترین و مفیدترین برای سلامتی به شمار می‌رود. در مورد برنج نیز همین صادق است و برنج قهوه‌ای در واقع شکل خالص این غله است که شما می‌توانید از آن استفاده کرده و از منافع آن لذت ببرید.

زمانی که برنج قهوه‌ای را شالیکوبی کرده و سفید کرده، تبدیل به برنج سفید می‌شود اما همین کار سبب می‌شود تا مواد مغذی این دانه نیز دور ریخته شود. برنج قهوه‌ای دارای تمامی این مواد مغذی است بنابراین، به عنوان غذایی کامل در نظر گرفته می‌شود که برای موارد متعددی، در سلامتی بدن دخیل است.

در این گزارش قصد داریم تا به تعدادی از مزایا و معایب برنج قهوه‌ای برای سلامتی بدن اشاره کنیم:

مزایای خوردن برنج قهوه‌ای

حاوی سلنیوم در دور نگه داشتن بیماری‌ها

امروزه خیلی از افراد از انواع بیماری‌ها رنج می‌برند و شاید به همین دلیل است که کمتر کسی را امروز می‌بینیم که کاملا سالم بوده و هیچ گونه بیماری و یا مریضی نداشته باشد. این مسئله ریشه در سبک زندگی نادرست و نیز مواد غذایی اشتباهی دارد که ما مصرف می‌کنیم.

برنج قهوه‌ای یکی از انواع خوراکی های سالم است چراکه حاوی «عنصر سلنیوم» است؛ این عنصر در کاهش احتمال ابتلا به شماری ازبیماری‌ها که مردم معمولا به آن دچار می‌شوند، مؤثر است. بنابراین مصرف برنج قهوه‌ای در سلامت نگه داشتن فرد مؤثر بوده و افراد را از بیماری‌هایی نظر مشکلات قلبی، آرتریت و بسیاری از انواع سرطان دور نگه می‌دارد.

حاوی منگنز

علاوه بر عنصر سلنیوم، برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است؛ به طوری که گفته می‌شود یک فنجان برنج قهوه ای، به میزان ۸۰ درصد آن دارای منگنز است. منگنز عنصری مهم است که در سنتز چربی‌ها در بدن انسان کمک می‌کند. این ماده همچنینی برای دیگر بخش‌های بدن به مانند دستگاه تناسلی و نیز «دستگاه عصبی» مفید شمار می‌رود.

منبع غنی روغن‌های طبیعی

شماری از روغن‌های طبیعی برای بدن انسان مفید هستند؛ چرا که این روغن‌ها می‌توانند به نرمال نگه داشتن سطح کلسترول در بدن کمک کنند. برنج قهوه‌ای نیز منبعی غنی در شماری از روغن هاست که به طور طبیعی در آن وجود دارند. گنجاندن برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا با کلسترول بد بدن مبارزه کنید.

مؤثر در کاهش وزن

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است. فیبر، عنصری مفید برای حفظ نظم سیستم گوارشی بدن محسوب می‌شود. در صورتی که شما گوارشی مناسب داشته باشید، این مسئله می‌تواند به راحتی به از دست دادن وزن اضافی و نیز به دست آوردن اندامی باریک به شما کمک کند.در واقع یک رژیم ایده آل برای افرادی به شمار می‌رود که پیوسته از مشکلات روده‌ای رنج می‌برند. علاوه براین، برنج قهوه‌ای می‌تواند به احساس سیری کمک کرده و همین امر نیز راهی مناسب برای درمان اضافه وزن است.

غلات کامل

برنج قهوه‌ای به عنوان غلات کامل در نظر گرفته می‌شود زیرا به شکل اولیه خود مصرف می‌شود و تحت هیچ گونه فرآوری قرار نمی‌گیرد؛ برای همین نیز ارزش غذایی خود را از دست نمی‌دهد. از همین رو یکی از بهترین دانه‌هایی است که می‌تواند شماری از بیماری‌ها را در زمان حال و یا آینده نزدیک درمان کند.

آنتی اکسیدان فراوان

یکی از چیز‌هایی که شاید کمتر در خصوص برنج قهوه‌ای شناخته شده باشد، میزان آنتی اکسیدان آن است. این آنتی اکسیدان‌ها معمولا در مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه جات سبز رنگ وجود دارد؛ اما حقیقت آن است که برنج قهوه‌ای یک منبع مناسب آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. مصرف روزانه برنج قهوه ای، سلامت شما را به میزان بالایی حفظ می‌کند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

فیبر

میزان بالای فیبر در برنج قهوه‌ای سبب شده است تا این ماده غذایی به یک غذای فوق العاده بدل شود. برنج قهوه‌ای همچنین به عنوان یک عامل مناسب در جلوگیری از سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود. فیبر موجود در برنج قهوه ای، سلول‌های عامل سرطان و دیگر سموم متفاوت را از بدن حذف می‌کند. برای همین نیز توصیه می‌شود افرادی که با حرکات نامنظم روده، مشکلات گوارشی و هرگونه اختلال‌های معده دست و پنجه نرم می‌کنند، برنج قهوه‌ای را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

معایب مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای در کنار مزایای فراوانی که دارد، برخی معایب نیز دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آلودگی

در هنگام خرید برنج قهوه‌ای باید توجه به آلرژی‌های غذایی خود داشته باشید؛ چراکه برنج قهوه‌ای نیز مانند محصولات، در معرض آلودگی قرار دارد. همچنین باید توجه داشت برخی ترکیبات موجود در برنج قهوه‌ای ممکن است برای افرادی با آلرژی‌های غذایی مشخص مناسب نباشد.

قارچ‌ها

زمانی که شما برنج قهوه‌ای را برای بیش از ۷ روز نگه می‌دارید، این کار سبب ظهور باکتری و قارچ‌هایی می‌شود که بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد. قارچی به نام «آفلاتوکسین» بر روی برنج قهوه‌ای می‌تواند رشد کند که سبب بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. پس در زمانی که در حال آماده کردن برنج هستید، اطمینان یابید به طور کامل پخته شده است و پس از پخت کامل، آن را مصرف کنید؛ بنابراین با این کار می‌توانید اثر قارچی را از بین ببرید.

نیازمندی به حفظ و نگهداری سالم

این برنج حاوی شماری از اسید‌های چرب ضروری است که برای مقابله با شماری از مشکلات نظیر کلسترول نامتعادل مفید است. اما باید توجه داشت که روغن‌های ضروری در برنج قهوه‌ای ۶ تا ۸ ماه می‌توانند سالم نگه داشته شوند و پس از این مدت، ارزش خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل، آن‌ها به مرور تبدیل به برنج سفید می‌شوند؛ چرا که همان روغن‌ها می‌توانند در برنج سفید برای بیش از ۱۰ سال سالم بمانند.

باید دانست در زمانی که آن‌ها در حال تبدیل شدن به برنج سفید هستند، شماری از مواد مغذی خود را نیز از دست می‌دهند و برای همین هم هست که پس از تبدیل شدن به برنج سفید، می‌توانند تا ده سال نیز حفظ شوند.

گوارش دشوار برنج قهوه‌ای

اگر شما در وعده غذایی خود از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنید، شما ممکن است زمان طولانی تری را نیاز داشته باشید تا غذای خود را تمام کنید. این بدان دلیل است که برای مصرف برنج قهوه‌ای بسیار مهم است که بدانید باید آن را پیش از بلعیدن و قورت دادن، بطور کامل بجوید.

برنج قهوه‌ای سخت هضم می‌شود، بنابراین اگر درست جویده نشود، می‌تواند مشکلاتی نظیر احساس سنگینی معده را به وجود آورد.

احساس سیری

مصرف مدام برنج قهوه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ این برنج را باید به طور میانگین ۳ تا ۴ بار در هفته مصرف کنید. اگر شما کاملا مصرف تان را به برنج قهوه‌ای تغییر دهید، ممکن است با مشکلاتی نظیر کمبود مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم مواجه شوید. برنج قهوه ای، یک ماده غذایی سالم است؛ اما به دلیل آنکه جزو غلات کامل به شمار می‌رود، سبب می‌شود تا احساس سیری کامل کنید و بنابراین قادر نخواهید بود در روزی که برنج قهوه‌ای خورده اید، در طول روز چیز دیگری بخورید.

نیاز به شستن مناسب

این مسئله بستگی به شما دارد که چه نوع برنج قهوه‌ای را خریداری می‌کنید. اگر نوع ارگانیک آن را خریداری می‌کنید، لازم نیست زیاد در خصوص بهداشتی بودن آن نگران باشید اما اگر نوع غیر ارگانیک آن را خریداری می‌کنید، شما باید پیش از پختن، آن را چندین بار بشویید.

برنج قهوه‌ای شکل صاف نشده برنج است و برای همین نیز خاک و دیگر مواد نزدیک به خود را به خود جذب می‌کند. پس پیش از پختن و مصرف آن، باید آن مواد را به شکلی مناسب شستشو دهید.

فقدان برخی مواد معدنی و غذایی

برنج قهوه‌ای از غلات کامل به شمار می‌رود، اما فاقد برخی مواد مغذی و معدنی است که برای بدن مهم به شمار می‌روند. بنابراین زمانی که شما در حال پخت برنج قهوه‌ای هستید، باید آن را با شماری از غلات و دانه‌های دیگر  مانند عدس مخلوط کنید تا رژیم غذایی شما هیچ کمبودی نداشته باشد.

 اگرچه برنج قهوه‌ای معمولا به عنوان یکی از سالم‌ترین غلات معرفی می‌شود اما دارای برخی معایب نیز هست که درصورتی که تمایل به مصرف آن دارید، باید حواستان به این موارد نیز باشد تا بتوانید از مزایای واقعی آن به شکل کامل بهره‌مند شوید.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: پایگاه topcount.co

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *