اهم اخبار

با کاهش کشت محصولات کشاورزی، پائیز سختی در راه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

باکاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به دلیل کم‌آبی، نائب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نسبت به کمبود محصولات باغی و صیفی به ویژه از فصل پاییز به بعد هشدار داد.

کمبود آب و خشکسالی کم کم اثرات خودش را بر بخش‌های مختلف نشان می‌دهد. بعد از قطعی برق حالا نوبت به افزایش قیمت محصولات کشاورزی به دلیل کاهش سطح زیر کشت و یا از بین رفتن محصولات کشت شده رسیده است. بر همین اساس نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نسبت به کمبود محصولات باغی و صیفی به ویژه از فصل پاییز به بعد هشدار داده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ امیر شهریاری می‌گوید: با اینکه مسئله آب همیشه مسئله مهم بخش کشاورزی بوده است اما متاسفانه هیچ‌وقت این مسئله را جدی نگرفتیم و اگرچه ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است اما با سهل‌انگاری و عدم مدیریت نتوانستیم منابع آبی کشور را به درستی حفظ کنیم.

او ادامه می‌دهد: امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که با یک کشور کاملا تشنه مواجه هستیم. اولین اثر این تشنگی بر حوزه تولید محصولات کشاورزی است. هرآنچه برای تامین غذایی مردم نیاز داریم همه به آب وابسته هستند. خشکسالی جدا از اینکه بخشی از اشتغال و سرمایه مردم در حوزه محصولات کشاورزی را از بین می‌برد امنیت غذایی را هم به مخاطره می‌اندازد.

شهریاری با بیان اینکه موضوع گران شدن محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی دو مسئله متفاوت از هم هستند می‌گوید: اگر این وضعیت آب ادامه یابد ما در کشت پاییزی هم دچار مشکل خواهیم شد و اگر در نیمه دوم سال بارش باران به دادمان نرسد شاید نتوانیم کمبود تولید را جبران کنیم.

او معتقد است خشکسالی، ریسک کشاورزی را بالا برده و برخی از کشاورزان سطح زیر کشت خودشان را به دلیل بیم از نبودآب کاهش داده‌اند: یک بخشی از کاهش تولید محاسبه شده از سوی کشاورز است. یعنی کشاورز زراعت نکرده چون بیم آب داشته اما بخشی دیگر زراعت اتفاق افتاده ولی به دلیل کمبود آب محصول در حال از بین رفتن است.

شهریاری ادامه می‌دهد: نه فقط در حوزه صیفی‌جات بلکه در همین نیمه اول سال در حوزه مرکبات و محصولات باغی هم الان وقت آبیاری این باغات است و اگر نتوانیم به این باغات سهمیه آب مناسب برسانیم در زمینه میوه و مرکبات هم در نیمه دوم سال یعنی در پاییز به بعد دچار مشکل خواهیم شد.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر لزوم مطالعه برای کشت جایگزین می‌گوید: هم در خصوص کشت جایگزین، هم واریته‌های جایگزین و هم روش زراعت جایگزین مطالعات قوی وجود دارد. آن‌طور که اطلاع دارم در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌های خوبی هم در این رابطه انجام شد اما متاسفانه کمبود منابع باعث شد این برنامه‌ها محقق نشوند. اگر این برنامه‌ها اجرایی می شد قطعا مدیریت وضع آب در بخش کشاورزی که پرمصرف‌ترین بخش مصرف آب است اوضاع مناسبی داشت.

شهریاری به نتایج یکی از بررسی‌ها در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: فقط خوزستان با مدیریت منابع آب و تغییر سطح زیر کشت و روش تولید می‌تواند چهار برابر جمعیت فعلی کشور محصولات کشاورزی تولید کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *