اهم اخبار

بحران کرونا دامن گیر صادرات گندم هند شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صادرات گندم هند در چند هفته گذشته به دلیل تعطیلی های اجباری ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر فعالیت بخشهای مهم کشور مختل شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از پلاتس؛ علاوه بر موانعی که در بنادر مهمی نظیر کاندلا، جواهر لعل نهرو پورت و ویساخاپاتنام دیده می شود، صنعت شاهد اختلال در بخش عرضه است زیرا مهمترین بازارهای غله تعطیل هستند.

به گفته معامله گران، مراکز تجاری کلیدی در مادهیا پرادش و راجستان که دو تولیدکننده بزرگ این کالای غذایی اساسی هستند، به مدت هفته هاست که تعطیل هستند.

یک بازرگان مقیم ایندور در مادهیا پرادش گفت: بسته شدن بازارهای بزرگ باعث شده عرضه در بازارهای آزاد محدود شده و قیمتها افزایش پیدا کنند. همزمان با محدود شدن عرضه در بازارها، صادرکنندگان با مشکلاتی برای تامین گندم برای فروش خارجی روبرو شده اند زیرا مشکلات لجستیکی موانعی را ایجاد کرده اند.

به گفته منابع تجاری، بازرگانان هندی تاکنون قراردادهایی برای صادرات ۲۰۰ هزار تن گندم در چند ماه آینده امضا کرده اند. عمده این گندم به بنگلادش و نپال صادر خواهد شد. اما اگر محدودیتهای لجستیکی تا چند هفته دیگر ادامه پیدا کند، صادرات دشوار خواهد شد.

وزارت کشاورزی آمریکا برآورد کرده هند در سال بازاریابی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۲.۲ میلیون تن در مقایسه با ۲.۳ میلیون تن در سال پیش گندم صادر خواهد کرد.

هند که دومین تولیدکننده بزرگ گندم جهان است، به مدت چندین سال نتوانسته است مقادیر قابل توجهی گندم صادر کند زیرا قیمت گندم این کشور به دلیل قیمتهای داخلی بالاتر، گرانتر از سایر کشورهای صادرکننده بوده است. با این حال با توجه به صعود جهانی قیمت گندم که در پی کاهش موجودی گندم روی داده است، شرایط برای صادرات هند بهبود پیدا کرده است. اما با مشکلاتی که در حال حاضر صادرکنندگان روبرو هستند، صادرات سالانه هند ممکن است پنج تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش پلاتس، با کاهش عرضه، قیمت صادرات افزایش پیدا می کند. کشاورزان هندی در شرایطی که اکثر بازارهای بزرگ بسته شده اند، محصولشان را با قیمت بالاتر از نرخ بازار به دولت می فروشند. دولت هند در سال بازاریابی جاری که در آوریل آغاز شد، ۳۸ میلیون تن گندم خریداری کرده که ۲۱ درصد بالاتر از سال گذشته است.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *