اهم اخبار

برای حل مشکلات حوزه غذا، خواهان دریافت ایده از جهاد دانشگاهی خراسان رضوی هستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در بخش غذا به نسبت بخش کشاورزی عقب‌افتادگی‌های زیادی داریم و خواهان دریافت ایده از جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این زمینه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سیدکاظم خاوازی از آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه کشاورزی در قالب دو پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی و علوم و فناوری موادغذایی بازدید و در نشست با رئیس و پژوهشگران حوزه کشاورزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: تامین انرژی و پروتئین دو مساله مهم کشور است. ما نمی‌توانیم انرژی و پروتئین مورد نیاز کشور را به طور صد در صد تامین کنیم. گندم منبعی برای تامین ۳۵ تا ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز مردم کشورمان است و هر تکنیک و فناوری که به تولید گندم کمک کند، برای ما اهمیت بسیار دارد.

وی یکی از چالش‌ها در حوزه مواد غذایی و کشاورزی را ضایعات بالا دانست و بیان کرد: لذا هر تکنیکی که کمک نماید تا ضایعات در گندم یا نان به حداقل برسد نیز برای ما بسیار مهم است. ما اکنون به‌ طور متوسط سالانه در حدود ۳ میلیون تن گندم وارد می‌کنیم و۵۰ درصد جو مورد نیازمان نیز از خارج وارد می‌شود و هر تکنیکی که در افزایش تولید گندم و جو کمک کند، مورد توجه و حمایت ماست.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه کرد: همچنین گاها سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن شکر وارد کشور می‌کنیم  و از هر فناوری که بتواند در بحث کاهش ضایعات گیاهان قندی و تولید شکر به ما کمک کند، حمایت خواهیم کرد.

خاوازای با بیان اینکه وضعمان در تولید ذرت بسیار فاجعه‌بار است، عنوان کرد: برای تامین غذا به ۱۰ میلیون تن ذرت نیاز داریم و در بخش صنعت نیز به دلیل اهمیت ترکیبات مشتق از ذرت مانند اتانول، ۱.۵ میلیون تن ذرت مورد نیازمان است. همچنین بیشترین ضایعات را در صیفی‌جات داریم، لذا در موضوع کاهش ضایعات از توانمندی‌ و ابتکارات مراکز پژوهشی همچون جهاد دانشگاهی استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در ستاد توسعه اقصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی به دنبال جریان‌سازی و ایجاد یک اقتصاد هستیم، گفت: در بخش غذا به نسبت بخش کشاورزی عقب‌افتادگی‌های زیادی داریم و خواهان دریافت ایده از جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این زمینه هستیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری از راه‌اندازی شهر بذر و نهال با نقش‌آفرینی بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، بخش غذای این شهر را نیز طراحی کنیم تا محل رجوع بزرگان صنعت باشد.

تمرکز بر اتصال تولیدات به بازار؛ از مهمترین رویکردهای جهاد دانشگاهی استان

همچنین در این نشست حسین امینی مشهدی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز به معرفی فعالیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی این سازمان پرداخت و بیان کرد: تمرکز بر چالش‌های اصلی استان در حوزه صنعت، غذا و بیوتکنولوژی از جمله رویکردهای ماست که خوشبخانه تاکنون در این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی که قابل ارائه برای گره‌گشایی از برخی مسائل است نیز رسیده‌ایم.

وی افزود: رویکرد جدید ما تمرکز بر سطوح فناوری بالاتر و اتصال تولیدات به بازار است و با توجه به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان، امیدوار هستیم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری بتوانیم دستاوردها و محصولات خود را به چرخه مصرف متصل کنیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *