اهم اخبار

برای نخستین بار فیل ماهی در هرمزگان برداشت شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان گفت: برای نخستین بار در استان در قالب طرح نمونه استخرهای ذخیره آب کشاورزی ، ماهی خاویاری برداشت شد.

 

به گزارش اگروفودنیوز، عبدالرسول دریایی عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان ماهی خاویاری برداشت شده حدود یک و نیم تن از گونه فیل ماهی است که از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی آباد برداشت شد.
وی افزود: این میزان ماهی با میانگین وزن های ۱۲ کیلوگرم و مدت زمان پرورش دو سال و سه ماه و وزن پنج کیلوگرم و مدت پرورش یک سال و چهار ماه برداشت و به مقصد کشور روسیه صادر شده است.
دریایی با بیان اینکه معمولا ماهیان خاوریاری به نام استان های شمال کشور و دریای خزر شناخته می شود، گفت: خوشبختانه به همت شیلات استان امروز در جنوب کشور و هرمزگان ماهی خاویاری گونه فیل ماهی در شرایط طبیعی و با بهترین رشد و کیفیت گوشت در استخرهای کشاورزی در حال پرورش است.
این مقام مسوول ابراز داشت: پرورش ماهی خاویاری در استان هرمزگان می تواند در کنار فعالیت های کشاورزی و تنها با استفاده از آب مورد استفاده جهت آبیاری باغ ها انجام شود که علاوه بر افزایش بهره وری باعث غنی تر شدن آب و افزایش محصول ، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و ارز آوری خواهد شد.
رتبه اول کشور در زمینه تولید میگوی پرورشی و تولید ماهی در قفس به استان هرمزگان اختصاص دارد و هم اکنون سالانه نزدیک به شش هزارتن ماهی در قفس و ۱۵هزارتن میگوی پرورشی دراین استان تولید می شود که با توجه به استقبال سرمایه گذاران، تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد افزایش چند برابری این مقدار خواهیم بود.
با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی هایی موجود درهرمزگان، امکان تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی و ماهی در قفس دراین استان وجود دارد.
وسعت استخرهای فعال پرورش میگو در هرمزگان هفت هزار و ۴۰۰ هکتاربا تولید سالانه ۱۵هزارتن میگو اعلام شده درحالیکه هشت هزار هکتار در دست احداث و ۱۳ هزار هکتار نیزدربرنامه توسعه قرار داد.
هرمزگان با خرید شناورهای پیشرفته ویژه صیادی در آبهای عمیق درزمینه صید و صیادی با محوریت آبهای بین المللی نیز پیشرفت خوبی داشته طوریکه هم اکنون با صید سالانه افزون بر ۲۷۰هزارتن انواع آبزی حدود ۳۳ درصد صید کشور به این استان اختصاص دارد.
درهشت ماهه امسال حدود ۳۶هزارتن انواع آبزی به ارزش ۸۸میلیون دلار از گمرکات استان هرمزگان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد چشمگیر۶۹ درصدی برخوردار است’.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *