اهم اخبار

برخی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ریسک دیابت را کاهش می دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی حیوانی و کم کربوهیدرات با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است، در حالی که رژیم غذایی گیاهی و کم کربوهیدرات با خطر کمتر ابتلا به دیابت همراه است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشا.رزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مدیسن نت، «یلی وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «برای جلوگیری از خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ برای افراد سالم بدون پیش دیابت یا دیابت، ممکن است کمیت کربوهیدرات‌ها به اندازه کیفیت پروتئین، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها مهم نباشد. نکته کلیدی توجه به کیفیت غذا است.»

رژیم‌های کم کربوهیدرات محبوب هستند زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانند به سرعت وزن را در عرض ۶ تا ۱۲ ماه کاهش دهند. با این حال، مشخص نیست که چرا آنها در کاهش وزن بسیار کارآمد هستند یا چگونه بر سلامت طولانی مدت تأثیر می‌گذارند.

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، با افزایش چربی و پروتئین همراه هستند و یک نظریه این است که این رژیم غذایی منجر به احساس سیری و کاهش گرسنگی می‌شود. نظریه دیگر این است که محدود کردن کربوهیدرات‌ها متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به کالری سوزی کمک می‌کند.

حداقل ده‌ها نوع رژیم غذایی کم کربوهیدرات محبوب وجود دارد، از جمله رژیم کتوژنیک که کربوهیدرات‌ها را به شدت محدود می‌کند، و رژیم پالئو که بر میوه‌ها، سبزیجات و گوشت‌های بدون چربی تاکید دارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات ممکن است سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. اما تعداد کربوهیدرات‌های مصرف‌شده در این رژیم‌ها متفاوت است و تاکید بر خوردن چربی‌ها نگرانی‌ها را در مورد تاثیر رژیم‌ها بر سطح کلسترول و سلامت قلب، ایجاد می‌کند.

در این مطالعه، محققان ارتباط بین مصرف کم کربوهیدرات و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را بررسی کردند که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است.

این مطالعات شامل ۲۰۳,۵۴۱ نفر بود که در مجموع از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۷ تحت نظر بودند. شرکت‌کنندگان هر چهار سال یک بار پرسش‌نامه‌هایی را درباره غذاهایی که می‌خوردند پر می‌کردند و تا ۳۰ سال تحت نظر بودند. هیچکدام در ابتدا دیابت نداشتند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد افرادی که در گروه کم کربوهیدرات، بیشتر پروتئین و چربی خود را از منابع گیاهی دریافت می‌کنند، ۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند و اگر مصرف قند و سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را به حداقل برساند، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند.

گروه با کمترین مصرف کربوهیدرات که رژیم‌های غذایی شان بر پروتئین حیوانی و چربی متمرکز است، ۳۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند و اگر در رژیم غذایی شان غلات کامل را نیز به حداقل برسانند، ۳۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند رژیم غذایی حاوی طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات و منابع سالم پروتئین مانند ماهی و غذاهای دریایی، حبوبات و آجیل، لبنیات کم چرب یا بدون چربی و گوشت بدون چربی را مصرف کنید.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: مدیسن نت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *