اهم اخبار

بلومبرگ:مرغداران برزیل به هیچ قیمتی ذرت تراریخته از آمریکا وارد نمی‌کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بلومبرگ اعلام کرد در حالی که صنعت مرغداری برزیل با کمبود بی‌سابقه ذرت(خوراک مرغ) مواجه است که باعث شده ۱۰ درصد تولید مرغ این کشور کاهش یابد با این حال حاضر نشدند ذرت تراریخته از آمریکا وارد کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، در حالی که صنعت مرغداری برزیل به دلیل کمبود بی‌سابقه ذرت (خوراک مرغ) با چالش عمده‌ای مواجه است، به نظر می‌رسد بهترین راه حل واردات این محصول از آمریکا باشد،‌اما آیا آنها این کار را انجام خواهند داد؟

گزارش‌ها حاکی از این است، امسال برزیل هیچ واردات ذرت از آمریکا انجام نداده‌ است این در حالی است که کمبود ذرت بسیار جدی است و صنعت مرغداری این کشور را با کاهش تولید ۱۰ درصدی طی چند ماه اخیر مواجه کرده است. آنها ذرت شرکت‌های آمریکایی را به این دلیل خریداری نمی‌کنند که تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) هستند.

یک فرد آگاه در این باره گفت: در ماه آوریل محموله‌ای که از آمریکا آمده بود نگرانی‌هایی در این باره که تراریخته است باعث شد اجازه تخلیه بار داده نشود و باعث شد دموراژ(هزینه تاخیر تخلیه) زیادی از این بابت پرداخت کنند. در برزیل و بسیاری از کشورها محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) حساس هستند و کمپین‌های زیادی در مخالفت با تولیدات این محصول ایجاد شده است.

محصولات کشاورزی تراریخته در بنادر این کشورها به شدت بررسی می‌شوند.

یک فرد مطلع به موضوع که نخواست نامش فاش شود گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت جهان یعنی برزیل اکنون با چالش عمده مواجه است و تاجران غلات این کشور مردد هستند که آیا درخواست مجوز واردات محصولات GMO از دولت بکنند یا نه؟ در این زمینه نری جلر وزیر بخش کشاورزی برزیل تایید کرد این بحث‌ها وجود داشته اما تاکنون چنین درخواستی را دریافت نکرده‌اند.

کمیته تکنیکال ملی برزیل در بخش سلامت محصولات BiO که مسئول صدور مجوزهای GMO است گفت: تاکنون درخواستی مبنی بر صدور مجوز واردات GMO دریافت نکرده‌اند.

به گزارش فارس، درباره تولید و واردات محصولات GMO در جهان شائبه‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از کشورها ممنوعیت آن رااعلام کرده‌اند.

بسیاری کارشناسان تایید می‌کنند که مصرف محصولات تراریخته سلامتی انسان و حتی حیوان را تهدید می‌کند. استفاده از محصولات GMO می‌تواند منشا بسیاری از سرطان‌ها، اختلالات کبدی، نازایی یا ناقص‌زایی و بسیاری عوارض دیگر شود.

محصولات تراریخته می‌تواند محیط زیست کشورها را به خطر بیندازد و دقیقا به همین دلایل است که کشورهایی که در سالهای گذشته اقدام به کشت این محصولات می‌کردند اکنون از نیمه راه برمی‌گردند.

تاکنون ۳۸ کشور تولید این نوع محصولات را منع کرده‌اند.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *