اهم اخبار

به منظور افزایش سهم بازار در فدراسیون روسیه صورت می‌گیرد: تقویت ساختارهای صادراتی محصولات لبنی/ ایجاد شرکت مدیریت صادرات در دستور کار قرار گرفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت تقویت ساختارهای تولیدی، بهداشتی و صادراتی محصولات لبنی کشور جهت افزایش سهم بازار در فدراسیون روسیه تاکید کرد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، حمید زادبوم در جلسه بررسی آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی به روسیه و‌ موانع و‌ مشکلات توسعه صادرات این محصولات، برنامه‌ریزی راهبردی با نگاه بلندمدت و سرمایه‌گذاری در ساختار بازاریابی، توزیع و فروش محصولات لبنی را ضروری توصیف کرد.

وی افزود: ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات تخصصی با مشارکت تمامی ذی‌نفعان در بازار به منظور کاهش هزینه‌ها و تطابق با الگوهای نفوذ در بازار روسیه، استفاده از ظرفیت کریدور سبز گمرکی، تقویت زنجیره تامین و لجستیک صادرات لبنیات و همچنین فعال کردن کارگروه استاندارد و مقررات بهداشتی و گیاهی ذیل کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله محورهای مورد نظر در زمینه تقویت ساختارهای تولیدی، بهداشتی و صادراتی محصولات لبنی کشور جهت افزایش سهم بازار در فدراسیون روسیه است.   

در این نشست، نماینده سازمان دامپزشکی کل کشور نیز به عنوان مسئول اجرای پروتکل قرنطینه‌ای دو طرف در زمینه محصولات غذایی و لبنی ضمن ارائه گزارش مذاکرات اخیر رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همتای روسی از روند رو به رشد همکاری‌های دوجانبه خبر داد.

در ادامه این جلسه هریک از دستگاه‌ها به تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه صادرات محصولات لبنی به روسیه پرداختند و مسائلی همچون وسعت و پیچیدگی بازار، وجود رقبای قدرتمند و ضعف برخی از شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های مسئول در شناخت صحیح بازار و نظارت مناسب و به موقع از جمله مشکلات و ویژگی‌های بازار روسیه عنوان شد.

همچنین با توجه به بالا بودن سطح استاندارها و مقررات بهداشتی روسیه در زمینه محصولات غذایی به ویژه لبنیات و نظارت و ارزیابی محصولات تولیدی و وارداتی در آن کشور به صورت دقیق و با حساسیت زیاد، بر ضرورت آگاهی‌بخشی به شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های مسئول در خصوص حساسیت بیشتر نسبت به فرآیند تولید و صادرات محصولات لبنی به روسیه تأکید شد.

در پایان مقرر شد، سازمان‌های مسئول در زمینه مقررات غذایی، بهداشتی و گیاهی با همکاری سازمان توسعه تجارت نسبت به فعال کردن کارگروه مربوطه مورد توافق در کارگروه مشترک با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام کنند و موضوعاتی از این دست را با رویکرد اوراسیایی پیش ببرند.

همچنین، سازمان دامپزشکی کل کشور با همکاری سازمان غذا و دارو در تعامل با سازمان همتای روسی نسبت به به‌روزرسانی پروتکل‌های مرتبط و آگاهی‌بخشی به شرکت‌های ذی‌نفع در اسرع وقت اقدام کند و زمینه‌های لازم برای صدور مجوز آی آر و رجیستری شرکت‌های جدید یا افزایش ظرفیت تولید شرکت‌های موجود را به عمل آورد.

 دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت نیز مأموریت یافت تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط نسبت به ساماندهی دستورالعمل‌های صادراتی محصولات غذایی و لبنی و ابلاغ آن به گمرک ایران توسط دفتر مقررات صادرات و واردات اقدام کند.

همچنین مقرر شد دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری دبیرخانه دائمی کمیسیون مشترک ایران و فدراسیون روسیه و شرکت‌های تولیدی و صادراتی، محورهای مورد نظر در زمینه تسهیل حمل و نقل و ترانزیت محصولات لبنی به روسیه را در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در شهریور ماه سال جاری مطرح کند.

شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ صادراتی نیز موظف شدند در روش‌های تولیدی و صادراتی و چگونگی حضور خود در بازار روسیه بازنگری کنند و ایجاد شرکت مدیریت صادرات با همکاری تشکل‌های تولیدی و صادراتی و استفاده از کریدور سبز گمرکی را در دستور کار خود قرار دهند.

گفتنی است، این نشست به منظور پیگیری مصوبات مرتبط با توسعه صادرات محصولات لبنی ایران به بازار بزرگ فدراسیون روسیه، در اولین جلسه ستاد توسعه تجارت ایران با روسیه و به ریاست حمید زادبوم، معاون  وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی کل کشور، سازمان غذا و دارو، مشاور وزیر نیرو و مسئول دبیرخانه دائمی کمیسیون مشترک ایران و فدراسیون روسیه، وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان برخی از هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی و صادراتی کشور و فعال در بازار روسیه برگزار شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *