اهم اخبار

تابستان امسال رقم خورد؛ رشد ۲۳ درصدی نرخ تورم تولید زراعت، باغداری و دامداری سنتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 نتایج بافته‌های آماری مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم تولید زراعت، باغداری و دامداری سنتی در تابستان ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٣.١ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مرکز آمار در پایان هر فصل نرخ تورم تولید در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدمات را منتشر می‌کند. این مرکز در آخرین گزارش خود نرخ تورم تولید زراعت، باغداری و دامداری سنتی در فصل گذشته (تابستان ۹۹) را منتشر کرد. 

رشد ۳۵ درصدی شاخص زراعت و باغداری

براساس این گزارش شاخص “زراعت و باغداری” در تابستان ١٣٩٩ برابر با ۶۴۹.۸ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣۵.٧  درصد افزایش یافته است.

میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز معادل ١٣.٢ درصد افزایش است.

قیمت تولید در گروه “غلات” در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۳۷.۱ درصد رشد داشته است همچنین در این بخش میزان تغییرات نرخ تو م تولیدچهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٢٠.۵ درصد افزایش است..

همچنین در شاخص گروه “میوه ها و میوه های آجیلی” در تابستان سال ١٣٩٩ برابر با ۶۸۰.۳ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٧.٩ درصد افزایش یافت. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ۱۲ درصد افزایش یافت.

میزان  نرخ تورم تولید گروه “سبزیجات” در تابستان سال ١٣٩٩ کاهش ۳.۸ درصدی ثبت کرد، میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٣.۶  درصد کاهش داشت.

شاخص دامداری سنتی

مرکز آمار شاخص “دامداری سنتی” در فصل تابستان سال ١٣٩٩ را ۵۸۹.۳  اعلام کرد که نسبت به فصل مشابه سال قبل یک درصد افزایش یافت. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ۶.٨ درصد افزایش است.

نرخ تورم تولید سنتی در گروه‌های «پرورش بز و بزغاله»، «گاو و گوساله» و «گوشفند و بره» در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل به ترتیب ۰.۱ ، ۹.۴ و چهار درصد کاهش یافته است. 

نتایج بررسی های آماری نشان می‌دهد نرخ تورم تولید  “سایر محصولات حیوانی” در تابستان سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٨ درصد افزایش یافته است. 

نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستگذاران خواهد داشت.

هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و  به عبارت دیگر می‌توان گفت: این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *