اهم اخبار

تامین نهاده برای دام سبک به سختی انجام می شود/ قیمت هر کیلو بره نر حدود ۵۰ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با وجود افزایش قیمت نهاده های دامی، اما تامین نهاده برای دام سبک به سختی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه تامین نهاده های دامی کماکان با مشکلاتی روبه‌روست، اظهار کرد: علی رغم افزایش قیمت نهاده های دامی، اما تامین نهاده برای دام سبک به سختی انجام می شود.

او متوسط قیمت هر کیلو بره نر را حدود ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی دام زنده با قیمت تمام شده دام اختلاف معناداری دارد که این امر منجر به ضرر و زیان دامدار است.

صدر دادرس با بیان اینکه تاکنون اقدام حمایتی موضوع خشکسالی مبنی بر خرید حمایتی و صادرات دام عملیاتی نشده است، گفت: دامداران همچنان چشم انتظارند که ببینند دولت چه زمانی می خواهد حمایت خود را به عمل آورد، از این رو امیدواریم وزیر جهاد هر چه سریع تر دستورات صادرات دام را صادر کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک در واکنش به عرضه گوشت با نرخ ۱۵۰ و ۱۶۰ هزار تومان در بازار بیان کرد: عرضه با نرخ بالا ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است و بنابر گزارش های اعلامی، دام ها با چک های ۶ ماهه و میش ها با چک های یک ساله و ۲ ساله با قیمت های نازلی از دامدار خریداری می شود.

او قیمت هر کیلو جو داخلی را بالای ۶ هزار تومان، یونجه را ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و کاه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب سایر هزینه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک بالای ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است که در نتیجه فروش با نرخ های فعلی بیانگر زیان دامداران است؛ چرا که تولیدکنندگان به سبب عدم توان مالی در تنگنا هستند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه موضوع استمهال وام ها به جایی نرسیده است، بیان کرد: گرچه قرار بود استمهال وام ها انجام شود، اما هنوز به طور سراسری اتفاق نیفتاده است که امیدواریم هر چه سریع تر مشکلات مرتفع شود.

او با بیان اینکه تامین نهاده مرغدار در اولویت است، گفت: پس از مرغدار، به دامداران شیری و در مرحله سوم دامداران گوشتی باید نهاده تخصیص داده شود که متاسفانه سهمیه دامدار سبک نسبت به سنگین با مشکلات بیشتری روبه‌روست که این امر بیانگر بازنگری در این سیستم است.

صدر دادرس ادامه داد: همه ساله در نیمه نخست سال دامداران سبک به لحاظ تامین نهاده در مراتع وابستگی کمتری به نهاده دستی دارند که امسال به سبب شرایط خشکسالی و بازدهی پایین مراتع نیاز به تغذیه دستی دارند که این امر مستلزم اتخاذ برخی تدابیر است، در غیر این صورت باید منتظر نابودی کامل دام سبک در کشور بود.

این مقام مسئول با اشاره به نقش پروتئین در سلامت انسان ها بیان کرد: مسئولان امر باید توجه داشته باشند که هر یک از اقلام پروتئین در سبد خانوار جایگاهی دارد؛ چرا که با افزایش قیمت گوشت قرمز و حذف آن از سبد خانوار، فشار بر بازار مرغ آمد و هم اکنون با نوسان قیمت مرغ فشار بر بازار تخم مرغ است که برای جلوگیری از بحران در هر یک از بخش ها، سهم به صورت متوازن باید مشخص شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک در پایان با اشاره به اینکه با بحران صنعت مرغداری و دامداری در داخل ناگزیر به تامین نیاز کشور از طریق واردات خواهیم بود، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ارزی جای این سوال مطرح است که دولت چطور می خواهد واردات را انجام دهد؟ ضمن اینکه با واردات جمعیت شاغل در این ۲ صنعت بیکار می شوند که با این وجود بهتر است به جای واردات گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ نهاده وارد شود یا با آزادسازی واردات نهاده به اقشار آسیب پذیر یارانه داده شود‌.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *