اهم اخبار

تایید صلاحیت، راهی برای ایمنی مواد غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ارزیابی انطباق‌ تایید صلاحیت که بر پایه استانداردهای جهانی انجام می شود، نقش بسزایی در تامین مواد غذایی ایمن دارد و راهکاری مناسب برای پیشگیری از تولید و عرضه مواد غذایی ناسالم و تقلبی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان اینکه بیماری‌های ناشی از غذا پیامد چشمگیری بر سلامت عمومی، امنیت غذایی و تولید دارند، گفت: طبق آمار جهانی، همه ‌ساله در سراسر جهان در پی بیماری‌های ناشی از غذا، نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر بیمار می‌شوند و ۴۲۰ هزار نفر نیز جان می‌سپارند که ۳۰ درصد از این مرگ‌ها در میان کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد.


پیروزبخت با اشاره به توجه سازمان های دست‌اندرکار در زمینه غذا، برایمنی مواد غذایی افزود: در این میان، بی‌تردید فعالیت‌های تایید صلاحیت که بر پایه استانداردهای جهانی مرتبط با مواد غذایی انجام می‌پذیرد، نقشی راهگشا در تامین مواد غذایی ایمن در جهان ایفا می‌کند چرا که فعالیت‌های ارزیابی انطباق تایید صلاحیت شده، می‌تواند راهکاری برای پیشگیری از اثرات ناخوشایند مواد غذایی ناایمن و تقلبی باشد.


رییس سازمان ملی استاندارد ایران، یکی از اهداف تایید صلاحیت را اطمینان بازارهای جهانی از ایمنی مواد غذایی دانست و اظهار داشت: تایید صلاحیت ایمنی مواد غذایی، سراسر زنجیره تامین مواد غذایی را از کشاورز و کارخانه‌دار تا پخش‌کننده و انباردار پوشش می‌دهد و در تعامل و کنشی تنگاتنگ با استانداردهای بین‌المللی ویژه مواد غذایی است که از سوی سازمان جهانی استاندارد (ISO) تدوین و منتشر می‌شوند.


وی بر عضویت نهادهای تایید صلاحیت در مجامع بین‌المللی، برای شناسایی چندجانبه فرآیندهای ارزیابی انطباق را الزامی دانست و اعلام کرد: نهادهای تایید صلاحیت با به کارگیری ظرفیت‌های بین‌المللی ارزیابی انطباق خود در زمینه‌ گواهی کردن محصول (بر اساس استاندارد ۱۷۰۶۵)، گواهی کردن سیستم (بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۱)، بازرسی (بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۰)، و آزمون و کالیبراسیون (بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵)، برای تسهیل تامین زنجیره ایمن مواد غذایی تلاش می کنند.

•    الزامات جهانی بر ارزیابی انطباق آب و مواد غذایی 

ارزیابی انطباق آب و مواد غذایی وارداتی از کشورهای گوناگون با الزامات تعیین شده جهانی، با تاکید بر کاهش ضایعات مواد غذایی و افزایش کارایی بهره‌وری منابع ، روند فزآینده ای به خود گرفته است.


علیرضا خاکی فیروز، رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، با اشاره به روز جهانی تایید صلاحیت ( ۹ ژوئن برابر با ۲۰ خرداد) با تمرکز بر ایمنی مواد غذایی گفت: تولیدکنندگان مواد غذایی برای پایش و برآوردن الزامات ناظران؛ بیش از پیش نیازمند خدمات نهادهای گواهی‌کننده، نهادهای بازرسی‌کننده، آزمایشگاه‌ها و نهادهای تصدیق و صحه‌گذاری شده‌اند که بیانگر نقش پر رنگ فرآیندهای تایید صلاحیت در ایمنی مواد غذایی می‌باشد.


وی، ارزیابی انطباق بر اساس استانداردهای بین‌المللی را به عنوان معیاری جهانی برای اصالت سنجی محصولات غذایی دانست و تصریح کرد: در دنیا ۷۲ نهاد تایید صلاحیت ، عضو مجمع بین‌المللی تایید صلاحیت (IAF)؛ و ۱۰۲ نهاد تایید صلاحیت نیز عضو اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) هستند که ۸۴۰۰ نهاد گواهی‌کننده، ۱۰۵۰۰ نهاد بازرسی‌کننده و ۷۶۵۰۰ آزمایشگاه را در سراسر جهان برای تسهیل تجارت جهانی مطمئن مواد غذایی در میان کشورها پوشش می‌دهند. 


رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، خاطرنشان کرد: مراکز تایید صلاحیت با پیاده‌سازی نظارت شده ۱۶۰۰ استاندارد بین‌المللی مواد غذایی در زمینه‌های پرورش دام و گیاهان زراعی، حمل و نقل مواد غذایی، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی، پخش و توزیع مواد غذایی، انبارداری و نگهداری مواد غذایی و پشتیبانی و تدارکات مواد غذایی به دست آمده است. 


خاکی فیروز، گفت: نهادهای گواهی‌کننده بر اساس استانداردهای ۱۷۰۶۵ (محصول) و ۱۷۰۲۱ (سیستم های مدیریتی)، نهادهای بازرسی‌کننده بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۰ (بازرسی)، و آزمایشگاه‌ها بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵ (آزمون و کالیبراسیون) فعالیت خود را دنبال می کنند.


نهم ژوئن ۲۰۲۰؛ بزرگداشت روز جهانی تایید صلاحیت، به عنوان ابتکار جهانی ارائه شده از سوی مجمع بین‌المللی تایید صلاحیت (IAF) و اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) برای شناساندن ارزش تایید صلاحیت است که امسال بر چگونگی پشتیبانی تایید صلاحیت از ایمنی مواد غذایی، تقویت رضایت مشتریان، تامین‌کنندگان، خریداران و منتقدان کیفیت و ایمنی مواد غذایی متمرکز است.


در همین راستا، بیانیه مشترکی توسط مَقَر مجمع بین‌المللی تایید صلاحیت و مقر اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، صادر شد که بیان‌گر اهمیت تایید صلاحیت در ایمنی مواد غذایی است که به چگونگی اطمینان از بازرسی، گواهی کردن و خدمات آزمون شایسته و بی‌طرف در هر یک از بخش‌های ز زنجیره محلی، ملی و بین‌المللی تامین مواد غذایی توجه دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *