اهم اخبار

تشریح دلایل گرانی دوباره گوجه‌فرنگی/ محصولات تهران و قزوین یخ زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات ‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تر‌ه‌بار خاطر نشان کرد: سهم ناچیزی از گوجه فرنگی تولیدی در کشور صادر می‌شود از این‌رو صادرات نمی‌تواند دلیل افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ صدرالدین نیاورانی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات گوجه فرنگی به روسیه باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است؟ گفت: انواع گوجه گلخانه‌ای، گوجه فرنگی پانچ ( شاخه‌ای) و Cherry tomato یا همان گوجه گیلاسی صادر می‌شود.

بنا به اظهارات عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، ۳ تا ۵ درصد از سهم تولید گوجه فرنگی صادر می‌شود، بنابراین این حجم از صادرات نمی‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد.

وی درباره علت افزایش نرخ گوجه فرنگی در بازار داخلی، بیان کرد: جهاد کشاورزی، متاسفانه برای نیاز بازار در این مقطع زمانی پیش‌بینی‌های لازم را نکرده است. راهکار این است که در سال‌های آینده مشوق‌‌های حمایتی به مناطقی از کشور داده شود که می‌توانند در این فصل گوجه فرنگی خود را به بازار عرضه کند.

نیاورانی بابیان اینکه گوجه فرنگی اطراف تهران و دشت قزوین به دلیل کاهش دمای هوا یخ زد، گفت: باید زودتر این محصول را برداشت و در انبارها ذخیره می‌کردیم. در حال حاضر گوجه فرنگی موجود در بازار از انبارهای بندرعباس و دزفول تامین می‌شود و کمبود بازار را جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه همواره در این بازه زمانی شاهد کمبود این محصول و افزایش قیمت آن در بازار هستیم، گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد برای تامین نیاز بازار تمهیداتی نیاندیشیده است از این رو همواره در این برهه زمانی شاهد کمبود محصول در بازار هستیم و منتظر می‌مانیم تا در روزهای آینده محصولات جدید وارد بازار و قیمت‌ها متعادل شوند.

نیاورانی در پاسخ به این پرسش که آیا گوجه‌ای که در فضای باز کشت می‌شود قابلیت صادرات دارد؟ گفت: گوجه‌ای که در زمین کشت می‌شود کیفیت لازم را ندارد وقتی این محصول نصف می‌شود وسط آن یک قسمت زرد رنگی را مشاهده می‌کنید که حاصل جمع شدن پتاسیم موجود در خاک و کودهای بی‌رویه‌ایی است که به محصول داده می‌شود.

به گفته وی، گوجه فرنگی زمینی قابلیت مصرف داخلی ندارد و اگر قرار است این محصول در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار بگیرد باید عملیاتی روی آن انجام شود که باقی مانده سموم در کالای تولیدی دیده نشود.

این فعال اقتصادی کیفیت گوجه زمینی را پایین عنوان کرد و افزود: کشاورز هزینه تامین آب، کود، دستمزد کارگر و …. را متحمل می‌شود اما در نهایت کالای بی‌کیفیتی تولید می‌کند. اینجاست که نقش وزارت جهاد کشاورزی پررنگ می‌شود که باید نوع و بذر محصولات را تغییر بدهد و نوع‌های مرغوبی در اختیار کشاورزان قرار بدهد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *